Vintage-radio nät?

...känslan av den svenska landsbygden kombinerat med det mjuka dunket från den encylindriga 500cc motorn...
Min erfarenhet är att vibrationerna från en 500cc enstånka gör att den svenska landsbygden uppträder väldigt suddigt genom vibrerande glasögon... :rolleyes:

Själv värmer jag upp katoderna på 15 rör i Draken och lyfter fram mikrofonen, så får vi se om något hörs...
 
Glasskiosken i Vaxholm har lovat att bjuda på glass för dom som kommer dit i morgon på MC-träffen.
Det känns lite trist att lämna "Walk Over" på RörRingen men det är just för sådana tillfällen jag har tillbringat mina långa kvällar i garaget under vintern. Esoterisk doft av varmt damm jämfört med känslan av den svenska landsbygden kombinerat med det mjuka dunket från den encylindriga 500cc motorn...

Ibland måste man göra ett val....
Jag hade också valt hoj och glass :) radio finns det tid till resten av året ;) hoppas ni får en fin tur!
 
Glasskiosken i Vaxholm har lovat att bjuda på glass för dom som kommer dit i morgon på MC-träffen.
Det känns lite trist att lämna "Walk Over" på RörRingen men det är just för sådana tillfällen jag har tillbringat mina långa kvällar i garaget under vintern. Esoterisk doft av varmt damm jämfört med känslan av den svenska landsbygden kombinerat med det mjuka dunket från den encylindriga 500cc motorn...

Ibland måste man göra ett val....
Kul att det verkar vara flera i Rörringen som kör veteranhoj. Själv är jag med i Norrköpings veteranmotorcykelklubb. Här är senaste projektet. En Västtysk dam från 1979.
 

Attachments

  • 16F68A48-812E-46A0-AF85-90EA617D0152.jpeg
    16F68A48-812E-46A0-AF85-90EA617D0152.jpeg
    1 MB · Views: 15
Min erfarenhet är att vibrationerna från en 500cc enstånka gör att den svenska landsbygden uppträder väldigt suddigt genom vibrerande glasögon... :rolleyes:
Bara charmigt, du får väl ta och spela Beach Boys klassikern "Good Vibrations" i bakgrunden så får du det bästa av två världar... :cool:
 
Kul att det verkar vara flera i Rörringen som kör veteranhoj. Själv är jag med i Norrköpings veteranmotorcykelklubb. Här är senaste projektet. En Västtysk dam från 1979.
Hon bär sin ålder med värdighet ser jag.

Här är dagens hoj, Yamaha SR500 från 1992. Hon har trilskats lite senaste veckan men efter några kvällars handpåläggning så mår hon bättre. Kvinnor kan var lite lynniga...
 

Attachments

  • SR500.JPG
    SR500.JPG
    4,9 MB · Views: 12
Hon bär sin ålder med värdighet ser jag.

Här är dagens hoj, Yamaha SR500 från 1992. Hon har trilskats lite senaste veckan men efter några kvällars handpåläggning så mår hon bättre. Kvinnor kan var lite lynniga...
Nice, SR500 är något man suktat efter
 
Jag hoppade över dagens rör-ring.
Kom hem sent i går efter en veckas hoj-tur med tältning.
Det var lätt att försova sig denna morgon och min sönderplockade Swan 260 blev inte färdig innan jag åkte.
Nu återstår att ta hand om den blöta packningen.
 
Jo det gick fint. Ngn kHz qsy uppåt för att komma undan lite qrm bara.
Bränner av bild på dagens radio…kanske mest för att själv minnas..den dagen ngn tjatat av mej den.

Tackar sm5dff för lästipset jag skall grotta ner mej i nu i soffan i uterummet… 5 sidor tror jag med Sommerkamp lektyr.
 

Attachments

  • IMG_7427.jpeg
    IMG_7427.jpeg
    1,8 MB · Views: 20
  • IMG_7428.jpeg
    IMG_7428.jpeg
    1 MB · Views: 17
Här i "Lisch" blir det nog inte mycket radiorelaterat gjort i dag.
Varken med gamla eller nya apparater.
Vi har annat för oss: https://bigmeet.com
En av världens största träffar för folk med intresse för entusiastbilar.
Hej!

Sändaren startade (Harris RF-130) men mottagaren (CR-91) behagade inte visa något i displayer eller reagera på annat än "frekvensratten".
Opraktiskt nog var jag fast på 18 MHz...
Så, jag lyssnade lite med annan mottagare, alla hördes mer eller mindre.

Åker nog till Lisch i eftermiddag o kolla in läget på sta'n...
 
Dagens ring samlade på sig:
SM6VRL, SM0ERR, SM5DFF, SM5OTH och SM3BYA. Noterat av SM7MCD i ett än så länge idag regnfritt Kalmar.
Som "Founding Member" tycker jag att det är jättekul att intresset håller i sig!

För er som undrar så kom jag faktiskt både fram och tillbaka till Vaxholm och glassen var delikat...
 
Fick just en bild från en kompis på ett loppis fynd av klass:

Der Radio Amateur von Dr Eugen Nesper

Ett guldkorn för oss som uppskattar den Tyska skolan....

Messaging1721034934365.jpg
 
Ach! Für uns "Ingenieure der Alter Schule" ist das "Gefundenes Fressen".

In einer späteren Auflage ist dieser Bild vorhanden, der die Magie der Funkentelegraphie zeigt:

1721038423642.png
Fünfundfünfizig, Lieber Freunde!
 
Hej alla katodkramare!

Nu är det dags för augustiupplagan av RörRingen och som vanligt kör vi på:

7158kHz kl 1000 SST på lördag 3/8

Vad är den svenska sommaren mot det svaga skenet från multipla glödtrådar parat med doften av vällagrat uppvärmt damm!

-FKI / Uffe
 
Back
Top