Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fantastiskt att det ändå går så bra med så ringa effekt och relativt liten antenn.en GRC-9, bärvågseffekt ungefär 7 W
En stark kandidat till vandringspriset "Årets Katodkramare"Nästa gång skall jag försöka med något annat, på AM.
Kanske BC-375-E, fyra stora VT-4-C och ett litet 10Y lyser oslagbart!
Hmm, ny variant för mig i alla fall.Sändarens effektsteg i GRC-9 är en pentod 2E22 som bromsgallermoduleras.
Märkligare än så är det inte.
Om bromsgallermodulering kan du läsa i vilken gammal ARRL-handbok som helst.
Livet är ett lärande...En trevligt och bekväm "finess" med G3-modulation är att avstämningen av effektsteget blir inte så känslig som med G2-modulation.
Med skärmgallermodulation så måste man vara noggrannare, annars blir man omedelbart straffad med distorsion.
g3-modulering var mycket vanligt i "forntidens" fartygsradio och flygradio, eftersom modulatorn blir så enkel. Dessutom är sådan gallermodulering betydligt enklare att justera än både g1 och g2-modulering.-AOM har du mer info?
Jag försöker att undvika att samla på mig en massa prylar. Men den här har proveniens, är komplett med alla band och i fint skick.Du får kolla vilket serienummer den har, så kan vi nog hitta när den köptes och var den hamnade.
Å hela resan blev dokumenterad med hjälp av APRSIdag så körde RörRingens MC-sektion en utflykt till Adelsö med tillhörande glass-stopp vid hembygdsgården.