Vintage-radio nät?

Avlyssnad samtidigt som ett repobjekt fick en "omgång" på labbänken.

Märkligt störningsfritt i början.
Hörde de flesta utom SA2CLC och SM6OID på slutet.

Rig: T2FD, RSP-Duo (någonting), Supermicro X9-SRI-F med en Xeon E5-1620V2 @ 3.7GHz...
 
Hej igen,
ja då blev vi 7st vilket är klart godkänt. Som en bonus på slutet så anslöt SM6OID. Var det en GRC-9 som du körde på Morgan?
Bästa DX som vanligt -2CLC i Burträsk med en ART-13 på AM.

Kul att RörRingen fortfarande har "momentum"

73 / Uffe
 
Hej!

Uffe, japp det var en GRC-9, bärvågseffekt ungefär 7 W, mikrofon var en T-17 (kolkorn).
Så nu vet ni hur en sådan station låter! (med tidstypisk mikrofon)

Spänningsmatning skötte DY-88/GRC-9, detta är ett spänningsaggregat tänkt för mobilt bruk.
Omställbart mellan 6-12-24 V, innehåller både vibratoromformare så väl som en roterande omformare.
Antennen var en inverterad L, vertikal del matad 2 m upp och 6 m hög sedan följt av en 28 m lång horisontal del.
Anpassas med en ATU från Skanti, ETT jordplan under antennen, slumpmässigt 19 m långt.

Nästa gång skall jag försöka med något annat, på AM.
Kanske BC-375-E, fyra stora VT-4-C och ett litet 10Y lyser oslagbart!
 
Hej!

Ja, den relativt låga effekten funkade rätt OK.
Men, nästa gång blir det högre effekt, tror jag!

Tidigare har ju sättet sändaren modulerats varit uppe för diskussion.
Så, här kommer ett bidrag...

Sändarens effektsteg i GRC-9 är en pentod 2E22 som bromsgallermoduleras.
Märkligare än så är det inte.
 
Trevligt. Lyssnade en kort stund på slutet då nån annan var inne på min kiwi. Om det var nån på forumet så knappa gärna in signalen ;). Man kan sen ett tag tillbaka växla rikting på antennen (180 grader) och när jag gjorde det så hördes SA2CLC fint på AM. Att växla rikting kan göra allt från 0-30 dB beroende på frekvens, DOA mm. Men gör i många fall stor skillnad. Men som sagt får QRM accepteras :p. Och att jag kan växla antenn om Dx skall jagas.....

Annan antenninformation att antennen är jordad osv stämmer inte. Bara det som står vid knappen stämmer...

1722719289103.png
 
Last edited:
Om det är 2E22 som är det okända inslaget kan jag berätta att det effektmässigt motsvarar 807 men har direktupphettad glödtråd. Om bromsgallermodulering kan du läsa i vilken gammal ARRL-handbok som helst.

Lennart
 
Hej!

En trevligt och bekväm "finess" med G3-modulation är att avstämningen av effektsteget blir inte så känslig som med G2-modulation.
Med skärmgallermodulation så måste man vara noggrannare, annars blir man omedelbart straffad med distorsion.
 
Har ofta läst i den här intressanta tråden och under lång tid planerat och planerat för att sparka i gång några av mina rör-riggar, men ska göra slag i sak och se till att det blir verklighet under hösten. Kanske det rent av blir något bygge i tidsluckorna mellan alla andra projekt. Jaja ... som pensionär kan jag självfallet skapa vilka tidsluckor som helst och näst intill när jag vill.

En sak jag alltid önskat är att bygga en AM-sändare värd namnet men när det i så fall ska bli står nog än så länge skrivet i stjärnorna och sedan är jag väl - för dem som känner mig - lite av mannen vars vägar är minst lika outgrundliga som herrens. Tror dock jag börjar, vilket är det enklaste, med att piffa upp HW-100:an och participerar i rörringen.
 
Om bromsgallermodulering kan du läsa i vilken gammal ARRL-handbok som helst.
En trevligt och bekväm "finess" med G3-modulation är att avstämningen av effektsteget blir inte så känslig som med G2-modulation.
Med skärmgallermodulation så måste man vara noggrannare, annars blir man omedelbart straffad med distorsion.
Livet är ett lärande...
 
-AOM har du mer info?
g3-modulering var mycket vanligt i "forntidens" fartygsradio och flygradio, eftersom modulatorn blir så enkel. Dessutom är sådan gallermodulering betydligt enklare att justera än både g1 och g2-modulering.

1722776310356.png

Priset är att verkningsgraden försämras. Flera av Philips förkrigs-sändarrör, PB2/800
1722775332510.png
t.ex. var specialkonstruerade för att ha bra egenskaper vid g3-modulering.
 
Last edited:
Relik från Krigstelegrafnätets Radiodel.

En av mina kollegor hade rest runt och trimmat sådana mottagare i de hemliga
anläggningarna, tillsammans med Philips IGO-oscillatorerna som användes för att
hålla frekvensen stabil.

Du får kolla vilket serienummer den har, så ska vi nog kunna hitta när den köptes och var den hamnade.

Den mest passande TX-en är Standard Radio CT5, men den har ingen AM.
 
Last edited:
Du får kolla vilket serienummer den har, så kan vi nog hitta när den köptes och var den hamnade.
Jag försöker att undvika att samla på mig en massa prylar. Men den här har proveniens, är komplett med alla band och i fint skick.
Den är även ur ett radiohistoriskt perspektiv intressant och är ett lämpligt vinterprojekt för en nybliven pensionär med rörintresse.
Jag ska ta fram S/N...
 
Idag så körde RörRingens MC-sektion en utflykt till Adelsö med tillhörande glass-stopp vid hembygdsgården.
Självklart så är hojarna befriade från besvärande moderniteter och det är luftkylning och kickstart som gäller.

Till vänster -FKI och till höger -GLD
Ror_MC.jpg
 
Encylindrig fyrtaktare är "MC-kultur".

Dock är japanska "hojar" lite charmlösa jämfört med brittiska,
eftersom de saknar vibrationerna och den kontinuerliga inoljadet av exteriören.

1723050428928.png

En sådan här Matchless G80CS gjorde ett outplånligt intryck på mig som
11-åring när en av mina grannars MC-kompisar körde en sådan.

Denne var en ganska späd yngling skrudad i oklanderlig "Barbour-suit", och
när hojen skulle kickas igång så samlades traktens ungar i hopp om att få se vad en baktändning skulle medföra. Legenden hävdade att ynglingen faktiskt gjort en kortare luftfärd efter att ha ställt förtändningen lite galet.
 
Last edited:
Hej!

Kan inte stoltsera med MC-utflykter, men har nyss reparerat en BC-696 Command Set Transmitter efter överslag i ett av de tvenne 1625 PA-rören.
Så, nu har jag uteffekt igen!
Nära på 60 friska W på CW och 30 W carrier AM, detta på 80 m.

Har däremot kört lite veteranmoped idag, Monarped med Rex Pilot ("enpetare") som drivkälla, 37 km/h med upprätt körställning...
I garaget har jag en jordfräs med J.A.P. 600 SV-motor, alltså 600 glada kubikcentimetrar.
Motor visar sitt TYDLIGA släktskap och arv från motorcykelmotorerna från J.A.P.
Runt vevhus, torrsump, magnetdriven tändmagnet osv.
Den markerar dessutom på Brittiskt maner revir genom att avge en droppe olja lite här och var!
Gör trädgårdsarbetet till en dröm med sitt motorljud!
 
Back
Top