Du har glömt en mycket viktig skillnad mellan resten av världen och Sverige!
Ute i världen anses man vara oskylidig tills man bevisats motsatsen...
Ted skrev en av de första artiklarna on "The Mangnetic loop antenna" och blev lika hånad
för detta i Sverige och debattens vågor gick höga. Dock utan internet...
Jag antar att ingen ifrågasätter den antennen numera?
Ted har patentet på "The antenna noise bridge".
Jag vill därför (utan att vara Ted's försvarare, det gör han bättre själv! ) påpeka att Ted Hart givit
korrekt information tidigare! Han har inte varit bluffmakare eller lurendrejare tidigare så vad har
han för anledning till det nu?
Ted säljer mig veterligt inga amatörradio EH-antenner, jag förstår därför inte vad så många speciellt i
Sverige skriker om att pungslå radioamatörer.
Han har istället lagt ut informationen på internet för att alla hågade amatörer som har kurage eller intresse
att testa själva - skall kunna göra så.
Hade det varit en bluffverksamhet så antar jag att det hade behövts mera av hemlighetsmakeri...
Om du inte bygger/säljer EH antenner kommersiellt, behöver du inte betala någon licensavgift till Ted.
Ted har gjort det möjligt för oss sändaramatörer att ta del av dessa tre små uppfinningar eller konstruktioner
som Ted har gjort - utan att få någon ersättning för det!
För mig som numera inte bor i Sverige, verkar det som om man har en grundföresats om att det måste
vara något lurt med EH antennen och att vissa herrar är rent desperata i sina försök att teoretisera
om varför EH-antennen bara inte kan fungera.
Tänk om man istället lade ner all denna kreativitet och energi till att föra amatörradiohobbyn framåt istället!
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Enligt Ted Hart själv är EH-antenn 28-30 dB sämre än en dipol (Hertz-antenn, som han själv vill kalla den), i alla fall i mottagning. Är inte EH-antennen reciprok? Se artikeln http://www.eh-antenna.com/documents/Signal_to_Noise_Ratio.pdf. Eller hur tolkar du hans utläggningar (måste säga att hans tankegångar överlag är mycket underliga och snåriga att följa.)
++++++++++++++++++++++++
Skjut din Engelska lärare! Omedlbart!
//Nu översätter jag Ted's text utan att kontrollräkna några siffror själv för enkelhetens skull! //
Om du läser texten igen utan att blunda, så skriver Ted - EH-Antennen är 25 gånger mindre än en
traditionell Hertz antenn! Eftersom en EH-Antenn brukar vara ca 2% i storlek av en våglängd och en
Herz antenna 50% av en våglängd, får du ett 1:25 förhållande i storlek. Storleken på antennelementen
är vad som ger brusnivån. Att ha 1/25 storlek innebär att man får in 1/25 av bruset(noise) - vilket
räknat i dB är ---- 28dB -----
Senare i artikeln räknar Ted på ett annat sätt och hamnar då på ca 30dB.
Dessa värden är "hur mycket tystare" en EH antenn är jämfört med en Hertz antenn!
Med tystare avses MINDRE BRUS! Inte -28dB till -30dB lägre signal styrka på de stationer man hör!!!!!!!!!!
Det är med en stor bestörtning jag läser dina översättningar och slutsatser från Ted's texter!!!!
Och NEJ!!!! Jag kan inte hålla med om att det är något snårigt i Ted's tankegångar! än mindre i texten.
EH antennen är reciprok såsom de flesta andra antenner. Däremot kommer du att se en hel
del lustigheter på din S-meter när bruset minskar ett antal S-enheter.
Man brukar få reciproka signal rapporter. Dock är det som vanligt så att den lokala brusnivån
påverkar rapporterna några S-enheter upp eller ner.
++++++++++++++++++++++++++++
Enligt Ted Hart själv finns en del, i vissa fall allvarliga, problem med strålning från matarkabeln. Se http://www.eh-antenna.com/documents/RF_on_the_Coax.pdf
Även Lloyd Butler VK5BR tar upp problemen med strålning från matarledningen, se http://www.qsl.net/vk5br/HFieldTests.htm samt http://www.qsl.net/vk5br/CoaxShieldTests.htm
+++++++ Mata antennen med en balanserad kabel, (bandkabel). ++++++++++
+++++++ Detta göres på de kommersiella EH antennerna för mellanvåg ++++++++++
Så anledningen till att du inte smälter din/dina antenner är troligen att din effekt hittar andra vägar att radiera utöver den procenten som kommer från EH-antennen. Kanske du kopplar till ett stuprännerör intill din balkong? Kanske din matarledning radierar? Värmeutvecklingen beror också på vilken mode du använder, SSB, CW, FM, eller annat. Prova att sända kontinuerligt och meddela resultaten!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ehummm!?
Din Engelska kunskap spelar dig nog ett litet spratt här -
"Due to the large radiation from the EH-Antenna, there will be some RF-coupling to the coax."
Översättning blir då -
"På grund av EH-Antennens kraftiga radiostrålning, kommer det att bildas aningen RF i coax skärmen"
Så vad tror du att du egentligen menar? Själv antar jag att vi vill(!) att antennen skall stråla!!
Mina stuprännerör är av pvc... Kopplingsteorin skulle jag nog inte skriva om runt förste april...
Doooh! 1000Watts utmatad effekt är lika mycket utmatad effekt vare sig du kallar den CW eller SSB!
Om det går åt 50 Volt och 10 Ampere att driva slutsteget. då kan vi nog enas om att 50Volt + 10Ampere
SSB är lika mycket energi som 50Volt + 10Ampere CW..............................
( Ingen reflektion! )
++++++++++++++++++++++++++
Hur skall man mäta och räkna på EH-antennerna? Några tips? Varför kan man inte använda vedertagna metoder för detta? Vad är det för fel på dem?
På vilket sätt skulle en balanserad matarledning hindra matarledningen att radiera, även balanserade matarledningar kan radiera.
+++++++++++++++++++++++++++
Suck! Jovisst kan du använda s.k. vedertagna metoder. Problemet uppstår när du sätter ihop
mätförutsättningarna.
Det stora misstaget som görs är att försöka räkna på EH-antennen med hjälp av NEC eller
någon av dess varianter. de simuleringar jag sett resultat ifrån ( inkl mina egna ) stämmer
enbart med en s.k "short fat dipole" och ger i snitt ca: 28 dB mindre prestanda.
Detta är helt korrekt! NEC har använt den inbyggda matematiska modellen för en dipol.
Det finns ännu så länge mig veterligt ingen modell för EH-antennen i NEC.
EH-Antennen ger för bra testvärden för att -28dB skall vara rimligt och det innebär att NEC måste
kompletteras med en ny simuleringsmodell innan vi klan använda NEC för detta ändamål.
Det är "lätt" att jämföra antenner med likartad strålningsvinklar. Om du däremot jämför en dipol
med en EH-antenn med cylinderratio 1:12, så kommer du att få högre signal värden från dipolen
100 meter bort. Anledningen är att en EH antenn med 1:12 har det mesta av sin strålning runt 80 grader upp
och en mindre strålning horisontalt än en dipol.
Jag anänder en 2m EH. Jag måste vinkla den mot vår lokala repeater för att antennen skall stråla
mot repeatern. När jag gör det så får jag radikalt mycket högre signal styrka än med en mobilvippa eller
en liten dipol, monterad på samma ställe i mitt vindsutrymme.
Att då montera EHa ntennen som den "skall" monteras och sedan jämföra med en normal 2m antenn,
måste ge ett resultat som påstår att EH antennen ger lägre värden...
//
Min cylinderratio är 1:6 tyvärr... Jag är för lat för att ändra på antennen, den funkar ju efter att jag vinlkat den 30-40 grader... Jag borde ha cylinderratio 1:1 för 2m istället...
//
Hur skall jag då kunna jämföra mätningen, det är ju att jämföra bananer med gurkor.
Då EH antennens "beteende" eller funktionssätt är så olikt de traditionella Hertz antennerna har de
flesta mätuppställningar jag sett/läst om gett resultat som inte kan jämföras, tyvärr.
En koax i ett stark fält upptar alltid en inducerad ström i skärmen. På grund av koax'en skärmning av innerledaren, kommer naturligtvis innerledaren alltid att ta upp en mindre mängd inducerad rf från samma fält i samma "time slot". Du kommer då att få en differential skillnad mellan innerledaren och skärmen, vilket i
praktiken innebär att skärmen i sin tur radierar rf. Det kommer då att "flyta" en ström i koax'en, inducerad
av det starka närfältet.
Om du istället drar en bandkabel genom samma rymd som koax'en tidigare. Kommer fältet att inducera
ström i bägge ledarna. Eftersom avståndet mellan ledarna är försumbart med avseende på fältets storlek,
kommer det att induceras (nästan) lika mycket ström i bägge bandkabelns ledare.
Balanserade matarledningar brukar inte radiera. Däremot kommer man nästan garanterat att få aningen
med rf i en koax. Om detta blir till ett problem eller inte, beror på många faktorer.
Med min FT1000MP och FT736R är det i varje fall inget problem, vare sig på HF eller VHF.
Kom ihåg att det står dig fritt att låta bli EH-antennen!
Cheers All
73 de M0DFI