Oj, fanns visst mycket att kommentera. Hoppar dock över ovidkommande saker som kunskaper i engelska samt skillnader mellan engelsmän och svenskar, det är väl antenner och antennteori vi diskuterar här?
M0DFI said:
Med tystare avses MINDRE BRUS! Inte -28dB till -30dB lägre signal styrka på de stationer man hör!!!!!!!!!!
Men hur skall en passiv antenn helt utan intelligens kunna skilja brus från signal? Om bruset dyker 28-30 dB så borde väl även signalen göra detsamma? Om inte, hur skiljer EH-antennen ut signalen från bruset?
M0DFI said:
"På grund av EH-Antennens kraftiga radiostrålning, kommer det att bildas aningen RF i coax skärmen"
Så vad tror du att du egentligen menar? Själv antar jag att vi vill(!) att antennen skall stråla!!
Naturligtvis strålar antennen. Ensam strålar den 28-30 dB lägre än en Hertz-antenn. Med hjälp av strålningen från matarledningen förbättras dock dessa siffror.
Ta en titt på Adam MacDonald, N1GX:s mätningar på EH-antennen,
http://www.home.earthlink.net/~calvinf15/_technical/EH_antenna_test_report.pdf (se sidan 17, utan matarledning var EH-antennen -25 till -31.2 dB lägre än referensantennen (1/4-vågs vertikalantenn), se även sidan 21, "However, signal strength fluctated dramatically when human body parts were moved in proximity of the test antenna." Rätt intressant läsning) samt
http://www.home.earthlink.net/~calvinf15/_technical/EH_antenna_test_report_2.pdf (speciellt sidan 19, andra stycket)
M0DFI said:
Doooh! 1000Watts utmatad effekt är lika mycket utmatad effekt vare sig du kallar den CW eller SSB!
Titta på effektmätaren när du kör SSB, jämför sedan med CW. Medeleffekten (över tiden) är lägre för SSB än CW. Det som tillför värme är denna medeleffekt, inte maxeffekten som slutsteget kan avge i taltopparna på SSB, eller när du nycklar sändaren med CW-nyckel.
Vid SSB, och även CW, får du en uppvärmningseffekt under den tid du sänder, du får sedan en avkylningseffekt när du inte sänder.
EH-antennen innehåller en hel del metall. Det tar tid för metall att värmas upp, samt att kylas ned.
Det dröjer ett tag innan man med handen kan uppfatta att något värmts upp jämfört med omgivande temperatur (med andra ord, mät med lämplig termometer istället för att känna med handen.)
Ovanstånde gör det svårt att vid normal körning uppfatta om antennen värmts upp, eller ej, av de procent av effekten som ej radieras. Det var därför jag bad dig sända kontinuerligt (lägg en bok på CW-nyckeln) och se vad som händer med antennen.
M0DFI said:
Suck! Jovisst kan du använda s.k. vedertagna metoder. Problemet uppstår när du sätter ihop mätförutsättningarna.
Kan du utveckla vad du menar med den sista meningen i ovanstående citat?
M0DFI said:
Det stora misstaget som görs är att försöka räkna på EH-antennen med hjälp av NEC eller någon av dess varianter. de simuleringar jag sett resultat ifrån ( inkl mina egna ) stämmer enbart med en s.k "short fat dipole" och ger i snitt ca: 28 dB mindre prestanda.
Naturligtvis! Det
är ju en kort fet dipol! Det som gör att den verkar bättre än -28 dB prestanda är att annat börjar radiera... (Ta en titt på W8JI:s sida om EH-antennen,
http://w8ji.com/e-h_antenna.htm, under rubriken "How the E-H Antenna Really Works")
M0DFI said:
Om du istället drar en bandkabel genom samma rymd som koax'en tidigare. Kommer fältet att inducera ström i bägge ledarna. Eftersom avståndet mellan ledarna är försumbart med avseende på fältets storlek, kommer det att induceras (nästan) lika mycket ström i bägge bandkabelns ledare.
Naturligtvis. Detta kräver dock att inget bryter balansen i den balanserade matarledningen, detta krav är
inte lätt att åstadkomma.
Ta en titt på Ted Harts hemsida igen, länken
http://www.eh-antenna.com/documents/EHANTENNA_proof.pdf (7.7 GB)
Han beskriver här en test mellan en referensantenn och EH-antennen. Titta på sidan 28. Detta är ett typexempel på hur en balanserad matarledning
inte skall monteras, den är inte längre balanserad.
Titta även på sidan 27 och notera närheten till referensantennen, staglinorna som inte verkar vara uppbrutna utan har en möjlighet att agera "top hat" tex, samt att inget verkar ha gjorts för att själva masten som bär upp EH-antennen inte skall radiera i sig självt.
M0DFI said:
Kom ihåg att det står dig fritt att låta bli EH-antennen!
Jag är intresserad av antenner samt antennteori, naturligtvis är då denna debatt om EH-antennens funktion av största intresse!
Saknar fortfarande svarat på min fråga "Kan du ge en referens till var detta (EH antennen ger åtminstone resultat som en dipol) finns vederlagt i form av mätningar, simuleringar, och/eller matematiska analyser?"
73 de Lars, sm6rpz