Vore tacksam om du slutade med dina nedsättande omdömen till de som inte delar dina åsikter. Sådant anser jag inte höra hemma här.
----
Vad menar du Lars!? Jag tycker nog att detta forum varit befriat från sånt!? Det jag har sett av tidigare
debatter om EH antennen i Sverige, så har det varit rena personangrepp!
-----
Man kan inte som privatperson anmäla ett företag till marknadsdomstolen. En anmälan till polisen här i Sverige kommer med en sannoliket på 99.99% att läggas ned. En anmälan till ARN verkar man först kunna göra efter att man köpt en vara.
-------
Försök med Konsument ombudsmannen eller Bedrägeriförsök
Om du gör en riktigt underbyggs anmälan kommer det nog att kunna göras
en polisanmälan Lars. Kom dock ihåg att du själv utsätter dig för faran att bli stämd om du i ett
publikt media som Ham.Se eller QTC skriver att Arno utför falsk marknadsföring och är ett bluff-
eller lurendrejeriföretag! Det är betydligt mindre bevis krav på ett civilt förtalsmål än ett
kriminal fall såsom bedrägeriförsök. Dessutom hamnar hela bevisbördan på dig, inte Arno!
Om ni är säkra på att de Italienska EH antennerna är bluff - köp en från Arno, mät den och om
den inte fungerar enligt spec ( efter Arnos installations hjälp ), begär att få pengarna tillbaka!
Om Arno då vägrar, då har ni möjlighet att få dom till konsumentombudsmannen. Om nu Arno
ger pengarn tillbaka, vari ligger då det bedrägliga? dessutom har ni ju då fått möjlighet att
testa en Arno EH antenn själva! Utan att det kostat något nämnvärt!
---------
Mig veterligen har en tidning all rätt att vägra publicera en annons (om så inte vore fallet så skulle vi förmodligen se mycket underliga annonser i våra dagstidningar...)
----------
Jag kan inte se det stötande i en Arno annons om EH antenner Lars. I vad ligger det anstötliga?
Njae, dominerande ställning, riksorgan för ham's i SE... Borde hålla sig neutral!
Eftersom vare sig EH motståndarna eller EH anhängarna har riktigt bevisat något, är det nog bäst
om QTC förhåller sig neutrala i det här bråket.
Teoretiska diskussioner ger vid hande att EH antennen inte skulle fungera. Praktiska tester
( bakgårdstester, eller faktiskt - "real life" situationer visar annat resultat.)
Om QTC skulle vägra att ta in en Arno annons, tror jag att det skulle kunna kallas "missbrukande av
monopolställning" eller något liknande. Man kan nog inte hänvisa till att EH antennerna är bluff eftersom
detta mig veterligen inte har bevisats. Bevis som skulle hålla i en domstol!
Då QTC är mig veterligt den enda radioamatör tidningen "i Sverige" kan det nog bli problem.
Stötande annonser kan man förstå och annonser som inte har något sammanhang med amatörradio...
Så länge som debatten håller den låga kvalitet som den gjort hittils, ser jag ingen ljusning i
bevisningen på länge.
----------
Tack! Insåg inte att det dokumentet beskrev backpacker-antennen
Så felet Adam, enligt dig M0DFI (har tappat ditt namn...), gjorde är att han förstörde antennen genom att vrida på C1 (kondensatorn i L:et) ? Eller?
-----------
Förstör??? Läst men inte förstått! Lars, du "förstör" inte antennen, dock fungerar den inte som avsett.
Återigen Lars, du har en tendens att inte vilja förstå de formuleringar som skrivs. Jag tycker att du
skulle ägna dig åt vad som skrivs istället för hur vad som skrivs - skrivs. Jag uppfattadet som om
du verkligen anstränger dig för at om möjligt misstolka inläggen.
-----------
Conny, de tre moderna du nämner, hur skall man ställa kondensatorerna för att hamna i dessa tre lägen?
M0DFI, och Conny, om nu Adam ställde in antennen för lägsta stående våg, vilket han gjorde enligt mätrapporten, så anser ni att det var mod 2 han hamnade i? Hur skulle han gjort för att hamna i mod 1? (mod 1 och 2 refererar till Connys inlägg.)
------------
Lars, alla vidare frågor om EH antenner med L+L eller L+T nätverk får du rikta direkt till DC - eller Ted Hart.
Själv använder jag bara STAR varianten.
Med vad vi idag vet om svårigheten att stämma av en L+T eller L+L EH antenn, borde man kanske
Adam göra om sin mätning med en 20m STAR EH antenn istället.
------------
Vad är det för "värden" du referar till? Vad är det som var bättre? Jämfört med vad? Var är din nollreferens? Vilken mätuppsättning har du använt? Vilka störande variabler finns i mätuppsättningen? Hur gjorde du den jämförande testen?
Jag är en trist teoretiker som emellanåt sysslar med antennmätteknik.
Som jag nämnt tidgare så har jag inga möjligheter att utföra större mätningar på EH-antennen. Det man får göra då är en litteratursökning. Det är det jag gjort/gör. Tyvärr får jag väl, för din del, meddela att inget av det jag sett hittills styrker Ted Harts teorier om EH-antenen (dock kan man utan problem förklara hans antenn med normal antennteori, vilket jag gjort i tidgare inlägg.) Framförallt, var är Ted Harts bevis för att hans antennkonstruktion verkligen uppfyller det han påstår?
-------------
Dina inlägg har inte förklarat varför EH antennen fungerar som den gör, så är det bara.
Det är möjligt att dina förklaringar har varit dåliga Lars. Dock bör det noteras att jag har inte sett något i
antennlitteraturen om hur man får en koax att fungera maximalt som antenn... Det finns ju
uppenbarligen ett behov därtill! Detta är ett uppenbart informationsbehov som antennteoretikerna har
försummat/ignorerat i sin jakt på den perfekta antennen och den perfekta mätningen.
Världer runt om är inte speciellt perfekt Lars, har inte varit - och kommer inte att bli det heller.
Jag skulle personligen önska att någon använde sin tid att teoretisera över de praktiska
antenn problemen som många amatörer har. Trots allt är anledningen till att vi överhuvudtaget
mäter att vi har ett behov av riktiga antenner, inte pappersantenner. Hade vi inte haft ett behov av
att köra radio och hade haft amatörradion som hobby, då hade vi inte heller behövt några mätningar
på någon av de anatenner som lämpar sig för amatörradiobruk.
Lars, har du inte läst vad jag skriver? Jag använder EH antennen, om inte dagligen så åtminstone
ett antal gångr i veckan.
Jag har testat med att växla min antenn switch mellan en inverted L och min 20m EH häromdagen. 20m EH
antennen var då placerad INOMHUS och stående på mitt skrivbord. Genom att skifta mellan antennerna
kunde jag genom att med min egna ögon titta på det som brukar kallas för S-meter, vilket finns på
de flesta moderna transceivers idag. 20m EH antennen visade 1 till 2 S enheter bättre resultat över hela
20m bandet.
Allt detta för att vara EQL tillags och kontrollera bandbredden för att kunna ta reda på strålningsresistansen
för antennen. Detta behövs som du vet för att få fram verkningsgraden.
Din klassiska antennteori stöder inte verkningsgraden för EH antennen. ( Enligt EQL )
Mina enkla men REPETERBARA tester har visat att en verkningsgrad på 88% är rimlig för min
20m EH antenn och detta stöds även i och med det enkla faktum att antennens komponenter inte
värms upp av eventuella förluster.
Du kan väl som teoretiker titta på min lilla övning i ett tidigare inlägg där jag räknar på min EH
antenns effektivitet. Jag har tittar flera gånger men kan inte hitta någon absurd felaktighet
någonstans.
---------------
Vi har inte sett en enda mätning som bevisar Ted Harts teorier. Vi har sett flera mätningar som stödjer den förklaringsmodell jag, och en del andra, framfört här.
---------------
Lars,
praktiska tester visar att du sannolikt har fel, beklagar.
----------------
För att vara övertydlig, jag pratar inte nu om "bakgårdsmätningar" som innehåller allt för många okända variabler (vilket gör ditt test mellan EH och inv-L ointressant ur ett mättekniskt perspektiv) utan riktigt utförda mätningar.
--------------
Aha! Där har vi det... Jag visste väl att det var något fel på mina mätningar....
Lars, jag struntar fullständigt vad du nu ser för problem med min bakgårdsmätning!
Vad jag har gjort är en TYPISK RADIOAMATÖR INSTALLATION - på min "bakgård".
Jag kan i det närmaste garantera att uppåt 75-80% av alla antenninstallationer hos
radioamatörer är gjorda under samma förutsättningar. Det är därför som det i de flesta fall
är ointressant att grunna på teori'n när målet är att "köra radio". Detta innebär att de som
avser att bygga ihop en EH antenn själva i trädgården kommer att göra jämförelserna på ett
sätt som liknar vad jag gjort. DET ÄR DÄRFÖR VIKTIGT ATT MÄTA MED VAD VI HAR
OCH PÅ VAD VI HAR...
Det vore kanske på plats att ifrågasätta om man inte borde anpassa mätninagrna till vad
radioamatören behöver och kan känna igen från sina egna hembyggen och tester.
Lars, jag säger det igen!
Om du har bestämda åsikter om hur mätningar skall utformas och genomföras på EH-antennerna,
så gör det själv! Jag har svårt att se att det skulle kosta något nämnvärt att bygga t.ex en 20m
EH antenn och åka till någon av landets klubbar och testa den.
Lars, du kommer sannolikt inte att hitta tillräckligt i dina litteratursökningar på EH antennen.
Detta av flera skäl.
1. Det är en relativt ny antenntyp
2. Det är en antenn som normalt byggs av amatören för hemmabruk
3. Många vågar inte berätta om sina erfarenheter på grund av ett negativt bemötande.
Jag skulle kunna sätta igång och skriva ett anta korta artiklar om EH antennen - innehållande påhittade data
och med olika författar namn. Detta skulle innebära en snedvridning av dina sökningar, speciellt om du
använder Internet. Detta gäller naturligtvis vare sig om man skriver för eller emot EH antennerna.
Lars, eftersom det är en ny antenntyp och man fortfarande träter om varför och om - den fungerar,
så är dessvärre det enda du kan göra att vänta, antingen på att någon annan skall publicera
mätningar och resultat eller --- gör mätningarna själv.
73 de M0DFI