M0DFI,
Du tycks ha missförstått vad det är jag försöker föra fram. Det jag vill peka på är följande:
1. Rent teoretiskt är en EH-antenn -28 dBd (även Ted Hart använder detta värde, av någon anledning dock enbart för att försöka förklara tystheten i mottagning, hur antennen skiljer mellan signal och brus är en intressant fråga i sammanhanget.)
2. EH-antennen har problem med HF på matarkabeln (verifierat även av Ted Hart!) vilket beror på hur antennen konstruerats.
3. Det som gör att EH-antennen fungerar bättre än det rent teoretiska värdet är att både matarkabeln, och den del som kallas EH-antenn, bägge (!) strålar. Tillsammans blir deras verkningsgrad bättre än det rent teoretiska värdet på -28 dBd. Detta gör att EH-antennen kan verka bättre, eller likvärdig, med andra antenner som användaren har satt upp (jämför med dina tester på bakgården.)
Med utgångspunkt i ovanstående är det rätt ointressant för mig att smäcka upp en EH-antenn på min balkong/uteplats för att utröna EH-antennes effektivitet. Jag har ingen som helst möjlighet att på något sätt mäta EH-antennens effektivitet på mitt QTH. Varför då bygga en EH-antenn och sätta upp den här? Jag kan varken verifiera det teoretiska värdet beskrivet ovan, eller Ted Harts teorier.
För att vara övertydlig. Det som intresserar mig är om antennens effektivitet är vad Ted Hart säger, eller vad den elektrodynamiska fältteori som bygger på Maxwells ekvationer säger. Vad jag, eller du för den delen, "mäter"/märker/jämför på våra bakgårdar, balkonger, vindar, är i detta sammanhang rätt ointressant. Vi, varken du eller jag, har någonsomhelst möjlighet att på våra QTH:n bevisa, eller motbevisa, Ted Harts påståenden med praktiska försök. Allt fört många variabler i vår omgivning gör sådana mätningar helt omöjliga. De mätningar andra har utfört, och som jag refererat till, är vida överlägset bättre än vad du och jag kan åstadkomma på våra bakgårdar. Tyvärr finns få mätningar utförda på god mätteknisk grund att tillgå, här finns något för Ted Hart, och de som säljer EH-antenner, att bita i. Var finns bevisen för EH-antennens effektivitetssiffror!
Alltså. När skall vi få se ett bevis från Ted Hart att hans antenn bryter mot Maxwells lagar? Ingen har ännu lyckats motbevisa dessa lagar. Skall Ted Hart bli den förste?
Och nej, jag är inte motståndare till EH-antennen. Jag försöker enbart förklara hur EH-antennen fungerar och att det som Ted Hart påstår, att EH-antennen mostavarar en fritt hängande dipol, är fel (detta med utgångspunkt i Maxwells ekvationer, och därpå byggande antennteori.)
Vad gäller Adams mätningar så skriver han att avstämningen av backpackerantennen görs med två kondensatorer i nedre änden av EH-antennen. Han skriver också att inte kunde uppnå minsta stående våg med dessa då PVC-radomen var av. För att kunna justera antennen till minsta stående våg gjorde han därför två små hål i radomen för att komma åt dessa kondensatorer. I övrigt gjorde inga förändringar på EH-antennen. Hur skall man kunna stämma av EH-antennen, som är smalbandig, om man inte får ändra på dessa två kondensatorer? Hade det varit bättre att använda en antenn med för hög stående våg?
Vad gäller en vanlig dipol, som du i ironisk ton, försöker påstå fungerar med hjälp av en matarledning som strålar så gäller följande (läs annars en elementär antennteoribok, Balanis kan vara ett bra val.) Rätt uppsatt, matad med balanserad matarledning eller balun och koaxialkabel, och med matarledningen 90 grader från dipolen, som för övrigt måste vara spikrak, och utan intilliggande kroppar som stör balansen i dipolen så strålar inte matarledningen (av detta resonemang följer att det är väldigt svårt att få en dipol på de lägre banden att bete sig som en dipol då det är mycket i antennes närhet som negativt inverkar på dess funktion som dipol.)
Ovanstående verifieras med en så fritt hängande dipol som möjligt med sändaren i två lägen, 1/ i änden på en matarledning, 2/ i matningspunkten i dipolen. Detta är verifierat sedan länge.
M0DFI said:
Jag frågade dig om vad du hade för förslag till en liten antenn, det enda jag fick se var att det minsann var koax'en som strålade åssådesså!!.... Glömde du bort min fråga Lars?
Nej inte alls, såg du inte mitt svar? Här kommer svaret i repris: "Svårt att svara på då EH-antennens matarledning är en del av EH-antennen. Detta gör det svårt att veta exakt vilken verkningsgrad kombinationen av den korta dipolen och matarledningen får i en installation. I och med att vi inte vet den exakta verkningsgraden är det svårt att ge exempel på andra antenner som har lika eller bättre prestanda."
73 de Lars, sm6rpz