RUNDRADIO PÅ LÅNGVÅG MELLANVÅG OCH KORTVÅG

Kompis till mig uppe i Tenhult hörde den svagt där han tackade finländare som sänt in rapport. Jag hör inget som jag kan identifiera stationen på här hos mig. Gick in på webmottagaren hos BYC http://sm2byc.ddns.net:8073/ och där hör jag rockmusik, men har ännu inte hört något id.
 
I dag syns det primärt vara privatpersoner som kan vara intresserade av att förlora pengar
på mellanvågsljudradio. För snart 30 år sedan gjorde PTS, med hjälp av en konsultbyrå, en studie
om möjligheterna att auktionera ut sändningstillstånd för kommersiell radio på mellanvåg i Sverige,
eftersom det fanns en regional ITU-frekvensplan som skulle kunna medge detta.

Jag läste studien, och tekniskt sett fanns det väl inga direkta invändningar.
Dock var intresset för att bjuda på tillstånd närmast obefintligt,
och inte ens när man ändrade upplägget till att göra sändningsrättigheterna
nästan kostnadsfria hörde några intresserade av sig.
Ska se ifall jag kan hitta igen utredningen.

1704301182923.png

Den springande punkten tycks alltså vara det eventuella intresset och viljan att satsa och sannolikt
förlora pengar på verksamheten.

Traditionellt sett har sådana här former av ljudradio (närradio t.ex.) primärt utövats av personer
som finner stor tillfredsställelse i att höra sina egna röster, och vilka bryr sig relativt sett lite om antalet lyssnare.

1704320362659.png

Detta faktum skiljer dessa påtagligt från mer gängse kommersiella aktörer, där reklamintäkterna blir direkt kopplade till
det potentiella eller verkliga antalen lyssnare. Sedan uppstår frågan om lyssnarna och därmed i förlängningen
annonsörerna skulle varit nöjda med kvaliteten hos sändningarna, i synnerhet om man tar dagens störningsmiljö i beaktande.

Har inte lyssnat på Asfalttelegrafen, så fördelningen mellan "mellansnack" och musik har jag ännu
ingen uppfattning om. Inte heller vilken (-a) musikstil(-ar) som förmedlas.

Vilken inställning en moderat kulturminister kan tänkas ha till sådant här är också
"skriven i stjärnorna", men det kan nog antas att välviljan som visas gentemot olönsamma verksamheter är
mindre än gentemot lönsamma.

Eftersom jag numera i rent självförsvar endast lyssnar till SR P1 i avsikt att undvika den
mentala miljöförstöring som kommersiella etermedia utgör är jag nog inte någon direkt representativ
kategori av radiolyssnare.
 
Last edited:
Att jag förlorar pengar. Det vet jag. Det gör man på ALLA hobbies- Att det lyssnar oerhört få på mellanvåg. Det vet jag också.

Desto större utmaning !!
Jag räknar inte med en spänn i vare sig reklamintäkter eller bidrag.
Att få bidrag till något som främjar landets egna intressen och behov idag är en utopi sen årtionden.



Här bekostar jag varenda kilowatttimme och varenda avgift staten vill ha för detta projekt helt själv med skattade kronor därför att jag tycker att det är förbannat kul!!

Har också läst den rapporten för 30 år sen. Och fortfarande utgår diskussionen från både dig och statsmakterna vad som är kommersiellt gångbart.
Detta är ju fullständigt oväsentligt.

Om detta kostar mig 1000 :- i månaden och kan roa mig och kanske 100 EU-medborgare så har jag uppnått mitt syfte, att visa att mellanvågen INTE av avsomnat fullständigt. Och framför allt inte i Konungariket Svedela.

Att du lyssnar enbart till statsradions P1 på FM-bandet numera är ju ett 100 %igt självvalt alternativ.
Själv skulle jag aldrig utsätta mig för något liknande.

//
Jag och många fler runt om i EU begriper inte varför statsmakterna i just Sverige säger nej till att utfärda long term license på låt oss säga 5 år som PTS själv förordar i den PDF:en som jag tydligen lyckades att ladda upp förut.

Danmark, Finland och Norge och ett stort antal EU-länder har redan gjort detta.

Vad är det som är så fruktansvärt komplicerat med denna process som är överstökat på någon vecka i övriga EU-länder,
att utfärda 5 år långa licenser till företag och privatpersoner inom EU:s medlemsstater som vill ansöka om och kunna börja sända radio på mellanvåg?

I ett frekvensband som är allt mindre använt i Europa.

Vad är problemet kan man undra från Asfalttelegrafens sida?


https://www.radioswedeninternational.com/

Torleif
 
Att jag förlorar pengar. Det vet jag. Det gör man på ALLA hobbies

Här är du i gott sällskap :) och troligtvis (förhoppningsvis?) inte ens i tät-klungan... ;)

Att köpa en radiosändare för flera TUSEN kronor, va? Varför det? Så tokigt! Hö-hö-hö... ;)

Men att köpa en trampcykel, skid- eller golfutrustning för kanske 25 papp (eller kanske 50 papp nu med inflationen :oops:) eller varför inte en ny Tesla(motsv) för trekvarts miljon, det är alla tiders minsann, då är man "inne" och "rätt" i tiden, för "så gör ju alla" och "det ska man ju"...

Jag räknar inte med en spänn i vare sig reklamintäkter eller bidrag.

Här bekostar jag varenda kilowatttimme och varenda avgift staten vill ha för detta projekt helt själv med skattade kronor därför att jag tycker att det är förbannat kul!!

Jag tycker att det är ett alldeles utmärkt initiativ :) mycket roligt att nån vill (och orkar...) och dessutom att du tar dig tid att berätta för oss andra på forumet. Tack!

Ser fram emot fler lyssningstillfällen och att få höra mer om din verksamhet!

:)
 
Last edited:
Men att köpa en trampcykel, skid- eller golfutrustning för kanske 25 papp
Bara under de senaste 3-4 åren har jag köpt en icom ic7300 för 13 tkr, en racercykel för 50 tkr, och ny bil för 300 tkr. Jag siktar inte att bli rikast på kyrkogården.

(Nu börjar den här tråden att spåra ur, som vanligt :))
 
Av ren nyfikenhet så funderar jag lite runt det här med krav runt programinnehåll musik mm? man hör ju talas om att man får betala stim pengar för allmänna affärsytor men hur fungerar det runt den här typen av radio?

Kul med HAM.SE där svängarna alltid tas ut i oväntade riktningar och där man ibland inte ens tänkt tanken att fundera på vissa saker.

Lycka till med dina sändningar! jag hörde stations ID på min hemmastation (Stations ID var starkare) men kunde inte höra musiken.
 
Hej!

Lyssnade (Trollhättan) vid några tillfällen i går kväll, tyvärr ingen hörbar signal.
Det gör ju inte saken bättre att ha "S9" i brusnivå...

Jag får väl ta upp SA2CLC förslag att bli mellanvågspirat med en av mina BC-375-E...
 
Varför gör jag då allt detta här?
Varför plöjer jag ner enorma belopp på att sända radio som kanske 3000 personer lyssnar på?
-Jo därför att jag tycker det är så enormt kul!!

Jag tycker det du skriver räcker som argument för att övertyga mig. Även jag sysslar med saker som är hopplöst ekonomiskt olönsamma men så fruktansvärt intressanta och spännande att pengarna helt saknar betydelse. Sak samma med nedlagd tid på ett projekt. Så länge något är roligt att syssla med och tillför mervärden för en själv så finns väl inga problem. Det går fint att lägga ner tusentals timmar t o m på det mest "meningslösa" sett med andra personers ögon som helt saknar intresse för det jag gör. Vi borde alla bli bättre på att våga göra sådant vi själva tycker är kul och ge blanka fan i vad andra tycker om det vi gör. :)

Det tål att repeteras många gånger!

Jag har lyssnat vid några tillfällen och signalstyrkan har pendlat mellan S7 till drygt 20 dB över S9 på min WR-G33DDC SDR radio.
 
Det är ju ett antal regler att förhålla sig till när det gäller den här typen av verksamhet.
Om man spelar musik med upphovsrätt så behöver man teckna avtal med STIM. Jag antar att det lyder under samma regelverk som Närradion.
Livet får inte vara enkelt... :)
 
Eftersom jag numera i rent självförsvar endast lyssnar till SR P1 i avsikt att undvika den
mentala miljöförstöring som kommersiella etermedia utgör är jag nog inte någon direkt representativ
kategori av radiolyssnare.

Lyssnade också mycket på P1 förr i tiden men när Täppas kom in i min högtalare så löste mitt självförsvarsskydd ut. Alla fick delge sin egen åsikt så länge den sammanföll med hans egen - typ.

Det enda som verkar vara fritt från politisk indoktrinering från SR är nog P4plus som spelar min ungdomsmusik, är helt reklamfritt och med den gamla sortens radiopratare som håller sig till att presentera musiken, låtarna, artisterna och inte bara pratar för att det måste pratas, mycket, om inget alls.

P4plus streamas på Internet och jag har en lågeffektsändare i huset som via läckande koaxialkabel förser alla FM-mottagare i huset och även uterum och uteplatser med det programmet. Från tid till annan lyssnas på andra Internet-kanaler som distribueras över lokalsändaren. Problemet med utbudet på FM-radio nu för tiden är att det inte finns några program utan reklam, skitsnack eller en salig blandning av musikstilar - mångfald - som gör att ingen kan bli helt nöjd. Alla blir lika missnöjda. Nu är väl detta mest ett problem för den äldre generationen som kunnat värja sig mot de värsta dumheterna och inte blivit mentalt avtrubbade som de yngre som kan lyssna dagarna i ände på reklamkanalerna med samma lilla utbud av "hit-låtar" utan att reagera eller ifrågasätta.

När vi sökte om tillstånd för Hörby Mellanvåg 1179 kHz så gavs ungefär samma svar från PTS och myndigheterna som ges i dokumenten Asfalttelegrafen refererar till. Jag tror det var Anna på PTS som förklarade att tillstånd för rundradioradiosändningar med programinnehåll som var avsedda eller kunde tas emot utanför landets gränser behövde granskas och godkännas av Utrikesdepartementet av politiska skäl. Det var något om att de klassades som utlandssändningar och att man var mycket restriktiv på den punkten. Staten vill väl ha total kontroll ungefär som när den socialdemokratiska riksdagsledamoten Maj Britt Theorin 1987 förespråkade förbud mot privat innehav av parabolantenner så att invånarna i Sverige inte skulle kunna nås av information från utlandet. Det var ju tur att det förslaget inte gick igenom med tanke på att många radioamatörer redan då använde sådana.

Lösningen för vår del på 1179 kHz var att söka tillstånd för låg eirp dvs ett beräknat mycket litet geografiskt täckningsområde och som ett tidsbegränsat evenemangstillstånd i samband med VeteranLjuddagen. De första åren hade vi dock fått radiotillstånd under 6 månader som förlängdes men där musik inte fick förekomma. Detta klassades då som ett tillstånd för tekniska vågutbredningsförsök och var per definition inte rundradio avsedd för vanligt folk. Det som sändes då var en talad ID-slinga med beskrivning av projektet och de tekniska detaljerna om sändare och antenn samt en upphovsrättsfri låt för bedömning av ljudkvaliteten och för att lättare identifiera sändningen när signalstyrkan var låg etc.
 
Ett sista försök att höra Asfaltstelegrafen sista kvällen,

Hittade denna i en låda här, varje dipol är 2520mm, så gissar för 28MHz då?

Ska jag plocka bort wiren och ersätta med längre annan tråd istället? Har rostfri 0,5mm tråd på rulle ärvd efter morfar.

Hur kritiskt är det vid RX på dessa frekvenser om det ska bli någorlunda bra?

20240104_130351.jpg
 
Last edited:
Eftersom jag numera i rent självförsvar endast lyssnar till SR P1

Det enda som verkar vara fritt från politisk indoktrinering från SR är nog P4plus

Jag tycker nog att det klassiska utbudet i P2 ofta går att lyssna på utan att nerverna omedelbart krullar ihop sig :) brukar fantisera om att jag lyssnar till en sändare från Rohde & Schwarz, optimalt injusterad för det perfekta ljudet... ;)
 
Jag har inte hört Täppas på "evigheter", kan faktiskt inte påminna mig när det kan ha varit sist.

Däremot uppskattar jag P1:s och P2:s andliga kost mycket;
Vetenskapsradion, Radioföljetongen samt andra bildande inslag rent allmänt i P1 och konstmusik i P2.

Min stora invändning mot skrikiga kommersiella etermedier är att de genom ren utmattning
får åthöraren att indoktrineras med destruktiva budskap och tendenser. Allt ska mätas i pengar eller i framgång,
ingenting kan eller får förklaras mer på djupet, för att publiken förväntas vilja ha "instant gratification".
Allt detta leder till en fragmenterad världsbild vilken i sin tur gör "publikum" fördummad, impulsiv och lättledd.
Och det är precis detta som makthavarna vill ha, viljelösa konsumenter som utan att ifrågasätta eller reflektera tar till
sig de kommersiella budskapen.

Det finns ett oerhört varnande exempel för detta i mer modern tid;
konsekvenserna av den mentala miljöförstöring som USA-medborgarna utsatts för i en handfull generationer.
Från vaggan till graven översköljs de av kommersiella och eskapistiska budskap vilka dessutom har våldsbejakande
och religiösa förtecken.

Våld, övermänniskoideal, religion och konsumism ska frälsa amerikanen, och en stor fraktion av dem tror helhjärtat på budskapet.
En av nettoeffekterna har blivit att man nu kan tänkas att välja en sådan som Donald Trump till president för andra gången.

Omvärlden ryser...
 
Jag förstår inte karl Arnes argument att det är folk som älskar att höra sin egen röst, som håller på med radiosändningar.
Verkar vara något helt taget ur luften i avsikt att göra saken i dålig dager.

För övrigt håller jag med KA i inlägget före mitt inlägg. En avsiktlig fördummning av folket.

P1 tycker jag oxo är det enda man kan lyssna på, att kalla P1 för statsradio, ja då vet man inte vad statskontrollerad media är, eller ens förnamnet på det.
De andra Fm programmen är bara skitprat och utfyllnadskallprat. Ger noll i hjärnan, förutom ökad dumhet.
Reklamkanalerna ännu värre.


SM4FPD
 
Back
Top