SSA Har trampat i klaveret... igen...

Hej!

Det att jag inte ser någon skillnad mellan 11 meter och amatörradio har inget med bra eller dåliga människor att göra utan det jag menar är det kaos som råder på 11 meter nu är på väg att infinna sig på amatörbanden.

Jag lämnade 11 meter för över 20 år sedan pga det kaos som rådde och lockades av den ordning och diciplin som jag upplevde fanns på amatörbanden, Nu har verkligheten hunnit ikapp mig.Och jag tror att om PTS tar sin sista hand från oss så är det fritt fram.

73 Concorde[/QUOTE]

Anser att det inte är så stor Kaos på 11m nu alls.
På de lokala kanalerna 1-40FM, 1-23+11A AM och 24 SSB så hörs sällan aktivitet.
De få som är kvar vill mest bara prata med en eller 2 utvalda kompisar som dom redan pratat med i 20 år.
Ibland kan man höra utländska truckers på kanal 19 (27,185) FM då FM verkar ha blivit mer standard i Europa. Deras radiodiciplin är fruktansvärt mycket sämre än våra Svenska PR gubbar.

Lyssnar man på kanal 24 (27,235) SSB så kan man ibland höra lite aktivitet på kvällarna och och det är ganska kul och höra hur långt det kan hoppa iväg för dem lokalt här i Sverige men många är förbannade på tyskarna som råkat lägga Packet radio för CB just på den kanalen och det råkar störa ibland.

Lyssnar man sen på 11m DXare som kör DX på "freebandet" emellan PR kanalerna och 10m så är det ju i stort sett samma trafik som hos oss licensierade amatörer.

Där finns DX-expeditioner (ofta från samma ställe och samma operatörer som kör våra stora expeditioner), det skickas QSL till höger o vänster, vissa klubbar har egen burå, det finns många stationer som har över 250 länder confirmed. Man har gemensamt kommit överens om calluppbyggnad och man kör givetvis mest SSB men även CW och Packet och PSK31.
Freebandet är en utmärkt radiofyr för 10m. Ha 27,555 på standby, Det är konstant ropande på den frekvensen så skulle det ropa så vet du att 10m är öppet.

73 Magnus
 
SM7EQL said:
Ett steg i taget...???

Om undantaget i EMC-direktivet tas bort innebär det i klartext att ENBART typgodkänd och/eller CE-märkt utrustning får användas. Så är det i dag för t ex PR-radio, PMR etc etc.

Bengt EQL

Inte helt Bengt!
Köper du en ny PR-maskin idag så måste den vara CE märkt och får bara ha 40 kanaler FM.
Men råkar du ha kvar en som "då" var godkänd eller köper en begagnad maskin för 23 + 11A AM och kanal 24 SSB så får du använda den.

På den tiden var inte CE ens uppfunnit.

73 Magnus
 
Hej igen!

Javisst! inga problem så länge man får ha kvar CW segmentet ifred men tror du verkligen att det kommer att accepteras när kravet på CW kunskaper inte längre finns?

Jag ser ett scenario där någon med fet SSB signal och G5RV skriker OOOOOOLLLAAAA rätt över din fina tunna CW signal.

OK! jag är pessimistisk och lägger ner nu! ha det bra!

73 Concorde

PS: Bengt har rätt! snälla fortsätt som DL7![/QUOTE]

De olika segmenten är det vi amatörer själva som kommit överens om i IARU!

73 Magnus
 
Till 0GTH,för ca:3år sedan så var vi ett gäng glada amatörrer som gjorde en sådan skrivelse som publicerades i QTC.Just att det hade börjat bli för jäkligt deta med repeaterna som fanns överallt.
Men vi fick ett svar att det var inte mycket dom kunde göra.Märkligt tycker jag.

Till 6WET,du skrev det som jag har väntat länge på att någon skulle ta upp.och det är just deta med dom där helgkurserna.Vad jag inte begriper är hur man kan lära sig deta på en helgkurs eller är det två helger?Själv sågick jag i många veckor och traglade med ellära och allt som hör där till.men tycker nog att det har blivit en kommersiel grej av det hela.

Anders
 
SM5TAF said:
Till 6WET,du skrev det som jag har väntat länge på att någon skulle ta upp.och det är just deta med dom där helgkurserna.Vad jag inte begriper är hur man kan lära sig deta på en helgkurs eller är det två helger?Själv sågick jag i många veckor och traglade med ellära och allt som hör där till.men tycker nog att det har blivit en kommersiel grej av det hela.

Anders


Håller delvis med dig Anders, delvis inte...

Det jag håller med om är för att jag själv läste som en idiot utan att egentligen veta vad jag läste eller att prova på något vad hade med elläran att göra. Intresset fanns inte där då, vi amatörer är olika, en del har teknikintresset, andra är mer humanister, sociala små krakar som vill prata med människor, nya länder, lära sig lite om nya språk, kulturer och traditioner.
Andra är tävlingsmänniskor som älskar att ropa "CQ CONTEST" hela helgerna och tävlar med sig själva och sina medamatörer.
Många är vi en blandning av ovanstående, för min del fanns inte teknikintresset mer än att det var förbluffande hur det kunde fungera som det gjorde. Nu har intresset växt och det man studade för att få certet, ja det är ju grunden till tekniken men samtidigt är hälften av det borta.

Sen är det ju så att vi har idag ett prov. Klarar man provet med si eller så lite fel på olika områden så är man klar att få cert.

Jag tycker (men det är helt min mening) att kraven för cert skulle se annorlunda ut än idag.
Man skulle kunna ha 2 klasser.

En klass för att få använda amatörradioutrustning, alla band, full effekt. Provet skulle handla om vågutbredning, bandplaner och operatörsteknik. Eventuellt skulle en amatörklubb kunna godkänna operatörsteknik då de kände personen hanterade radion och trafik.

En klass som ovan med tillgget att få experimentera och bygga för att sedan plugga in det och använda det. Prov, Teknikprovet.

Just my 10 cents
 
Kul att se att det gick att köra Zimbabwe från USA igår och att man kunnat köra VK från Sverige idag HI HI.

73 Magnus
 
Ander SM5TAF, tack för kommentar.

Ja du har tråkiga erfarenheter, upplevt betongen. Ni glada lämnade väl inte något mer efter detta kan jag tro.
Nej så skall det inte fungera.
Liknar vår motion er så kanske ni vill lämna ert stöd ?

Rädda hobbyn - Rädda SSA

Björn
 
Helgkurser är inte av ondo!!!

SM5TAF said:
Till 0GTH,för ca:3år sedan så var vi ett gäng glada amatörrer som gjorde en sådan skrivelse som publicerades i QTC.Just att det hade börjat bli för jäkligt deta med repeaterna som fanns överallt.
Men vi fick ett svar att det var inte mycket dom kunde göra.Märkligt tycker jag.

Till 6WET,du skrev det som jag har väntat länge på att någon skulle ta upp.och det är just deta med dom där helgkurserna.Vad jag inte begriper är hur man kan lära sig deta på en helgkurs eller är det två helger?Själv sågick jag i många veckor och traglade med ellära och allt som hör där till.men tycker nog att det har blivit en kommersiel grej av det hela.

Anders

Kanske inte har koll på alla klubbars kurser, men där jag brukar provförätta (SK0QO) så har "elverna" genomgått två fulla helger dvs ca 15 timmar. De skolor som har amatörradio på schemat som fritt val etc kan jag tänka mig att dom kör 2 timmar / vecka dvs 7-8 veckor totalt. Stirra er inte blinda på att det är sk. "Veckoslutskurser" man måste ju oxå beakta att självstudier ingår!. På SK0QO är tex det ca 2-3 veckor i mellan helgerna. Med provtagning på em vid sista kurstillfället. Statestiken talar tydliga språk. De flesta klarar en skrivining efter en kurs. Proven är dessutom ingen större skillnad från då jag skrev 1989-90. Dessutom uppfyller ju de krav som är ställda av vår myndighet och i sin tur av IARU.

73 de SM0TSC
 
Ja men stirra er inte blinda på hur snart man kan klara en skrivning.
Ta ett ex,som att det finns ju rätt så många som varken kan bokstavera eller säga sin signal i lugn takt.Dom flesta har så brottom när skall säga sitt call.Bara ett ex,kan komma på mera om det behövs.
Anders
 
SM5TAF said:
Ja men stirra er inte blinda på hur snart man kan klara en skrivning.
Ta ett ex,som att det finns ju rätt så många som varken kan bokstavera eller säga sin signal i lugn takt.Dom flesta har så brottom när skall säga sitt call.Bara ett ex,kan komma på mera om det behövs.
Anders
Det handlar ju inte om innehållet i provet utan trafikteknik som vi redan befintliga amatörer skall lära de nya eller hur?

//SM0TSC
 
Nja där håller jag inte med dig,trafikteknik fick jag iaf gå igenom på den kurs som jag gick.Men å andra sidan den var ju längre än ett par veckoslut.

Anders
 
På kvällen den 13 april har Ordföranden för Sveriges Sändareamatörer, Gunnar Kvarnefalk lagt ut detta statement på ssa.se. Jag svarar på hans kritik under det inmålade citatet:

Källa: Föreningen Sveriges Sändareamatörers hemsida www.ssa.se

"Öppet brev till SM0WKA Teemu
Vad är syftet med din hemsida ?

På din nidhemsida om SSA lägger du ut en massa information med syfte att totalt svartmåla SSA och framförallt mig som ordförande. Du gör en fiktiv intervju med Kalle Ankas kusin Knase där jag är Knase. Om Du bemödad Dig om att läsa nyheterna på SSA:s hemsida borde Du förstå att de närmaste veckorna är helt avgörande för om vi skall kunna utöva vår hobby i framtiden. EU kommissionen kommer den 5 maj att fatta ett beslut som kan bli dödsstöten för vår hobby. Jag har bett att få träffa näringsdepartementet och chefen för Elsäkerhetsverket för att få dem att förstå vår oro och rösta på det minst dåliga förslaget. Tror Du att SSA framstår som en seriös organisation där deras ordförande framställs som en dum kusin Knase? Kommer de att lyssna på oss?

SM0SMK, Gunnar Kvarnefalk "


--------------------------------------------------------------------
Öppet brev till SM0SMK Gunnar

Vad är syftet med din kritik?

Eftersom du vill starta en debatt en halv vecka innan din avgång, kommer här mitt svar till dig:

Någon nidhemsida känner jag inte till, om du kallar ren satir för "nid" så är du på extremt djupt vatten. Satir är en daglig del även utanför SSA, lär dig att acceptera detta!
Det är min demokratiska rättighet enligt de svenska grundlagarna att framföra min åsikt på vilket sätt jag vill. Eller har du Gunnar Kvarnefalk egna lagar att gå efter?

Hallå, stop där, jag har aldrig sagt att du skulle vara Kusin Knase, var står det någonstans? Om du tar åt dig Gunnar och anser att du passar in under profilen Kusin Knase så är det ditt problem, jag har dock aldrig skrivit att det är du.

Min åsikt är att så länge du är ledare i SSA är SSA en oseriös organisation, så klumpigt du betett dig mot dina medarbetare. Du väljer att se emellan fingrarna när dina medarbetare hoppar av i protest, du tystar ner dina medarbetare, jag trodde att vi hade åsiktsfrihet i Sverige. Du väljer att inte svara på email som känns trånga i skjortkragen, är det rätt? Ska en seriös ordförande bara prata med vissa, du kanske anser att vissa inte är tillräckligt "fina".

Jag är övertygad om att SSA är en kompetent organisation om den samma har en rättfärdig ledare, det är inte du, min åsikt! Efter årsmötet i Borlänge kommer jag att till 100% stötta den nya styrelsen, jag kan garantera dig Gunnar att också medlemsantalet kommer att öka drastiskt och en stor förändringens vind till det bättre blåsa igenom SSA, vad kan det bero på Gunnar, Dig ?

Kad det vara så Gunnar att du kör över dina medmänniskor i SSA på ett sådant sätt att de tar väldigt illa vid sig, och att du sedan även nonchalerar detta? Kan det vara så att bägaren rinner över för vissa personer som respektlöst attakerats av dig att tillslut såna här situationer uppstår. Jag har sett ett drag hos dig Gunnar, du saknar totalt empati för din omgivning.

Hur tror du det har känts för mig att efter 6 års hårt gratisarbete med SSAs hemsida, bli uthånad av dig utan att själv få komma till tals, många tror fortfarande att det var "mitt" fel att hemsidan stängdes ner när det i själva verket var ditt klumpiga agerande som stängde hemsidan. Att du sedan dess vägrat att svara på mina frågor i div, debatter hur tror du det känns, att du ordförande i hela Sveriges Sändareamatörer nonchalerar dina medlemmar.

Slutligen, denna sida självdör på lördag, allt i ett led att till helgen börjar SSA om på nytt, ett nytt frächt seriöst SSA föds utan hemliga protokoll, bakomryggenfasoner osv...

Och Gunnar, du pratar om att näringsdepartementet ska se SSA oseriöst, ja tacka fan för det, när du på SSAs förstasida publicerar historier om "kusin knase" osv. Jag tror inte att näringsdepartementet har vare sig tid eller lust att leta efter min websida på Internet. Nu har du igen visat hur klumpigt och respektlöst du i normala fall beter dig.

72 de Teemu SM0WKA
Livstids Medlem SSA #200
 
Oooops!
Vad har hänt Teemu?

Var har det "öppna brevet" på SSAs nyhetssida tagit vägen?

Har även det blivit censurerat????

73 Magnus
 
På SSA:s hemsida där samlas det inte något damm på nyheterna. Dom försvinner så fort att medlemmarna inte hinner ta del av dem. I fallet Kvarnefalk kanske det är lika bra.

73 Hasse DLZ (ex. DL7) www.radioshack.se
 
Back
Top