Störningar från solcellsanläggningar

Tack för svar du kan inte få dit elsäkerhetsverket som kan titta på installationen hur den är gjord
om man har använt skärmade kablar kopplat in biledaren i kablarna rätt jag har läst tidigare
om hissar som ha varit felinstallerade som har körts med frekvens styrning .

mvh Lasse
 
Jag vet inte hur dom låter men det kanske finns någon video på elsäkerhetsverkets hemsida
tänkte på när det är övertoner på ledningen så tror jag att man måste dimensionera upp ledningen för den blir varm
typ Pen ledarens area men jag har glömt bort vad det stod i föreskrifterna typ en motorstyrning som
skickar ut fyrkantvåg eller vad det är så det går inte att använda befintliga ledningar utan man
måste dra nytt och fem ledarsystem lär det vara mindre störningar på
 
Jag nämnde att det ur en solcellsinverter kommer inget annt än DC in och AC 3 x 400 V sinus ut.
Vi skall nog ha klart för oss att det som blir störningar i våra radiomottagare än ganska små avvikelser från ren och snygg SINUS.
Skulle knappst tro att det går att se på ett oschilloskop, men ändå stör på km avstånd.

Som jag nämnde finns en solcellsanläggning i området här, c:a 350 m, min mottagning är i det närmate perfekt, inga som helst endenser till störningar.
Så det finns bra anläggningar.

Det är inte socellerna som stör, de levererar bara likström, vid 350 - 1250 V, beorden på hur gammal anläggningen är.
De modernaste invertrarna kan ta 1250 V DC in.

Invertrarna har väldigt feta filter.

Jag har aldrig sett moderna grejer av typen inviters, motorstyrningar där det skulle krävas skärmad sladd.
Detta med skärmade sladdar var nog en nödlösning för 20 - 30 år sen när det installerades massor av fläktstyrningar i fastheter.

De socellsanläggningar som varit problem med störningar har en massa optimerare, vet i katten hur de funkar, med kylfläns etc påstås det kunna skapa mer effekt. Trots att de tydligen kan bränna effekt.
De kräver en väldig massa extra kablar, och i synnerhet en massa extra kontakter, på taket under solcellerna, som ger dem extra antenner.
Förmodligen är de testade i lab med kort sladdar.

Vanligen är varje solcell försed med en backströmdiod, av typ lågt spänningsfall, vilket gör att den skuggade panelerna inte utgör ett motstånd i serien. Det borde vara den bästa optimeraren...... och helt störningsfri.

Problemet med strömmar genom kullagren beror knappst på hackad eleketronik som styr motorerna, utan att ström på något vis går jordvägen genom lagren.

Motorstyrningar är ett brett område, de jag pysslat med var mestadels för likströmsmotoer, i kranar och svarvar.
Och då kan man klara sig med thyristorbryggor som likriktar och reglerar.
Dvs måttlig med stöj.

Frekvensomriktare till mindre 3 fas motorer (fläktanläggningarna) är förstås ett billigare alternativ än att byta till en likströmsmotor.

Pengarna styr ju allt numera och det ser vi ju ända ner till väggvårtorna...

Enda störningen jag har är när grannen har sin juldekoration igång...

Ja jag önskar att fler radioamatörer kunde njuta av en kortvågsmottgning som är så störningsfri.


SM4FPD
 
Så här ser det ut från en oavstörd anläggning med optimerare. Kortvåg ända upp till och över 144 MHz...

17_5-22_5-MaxMin.jpg

På HF...

142_5-147_5-MaxMin.jpg

Och på VHF....

Dels ett kraftigt brus, dels spikar var 200'e kHz (Optimerarnas switchfrekvens). Kurvorna är Max (peak), Aktuellt svep, och Min.
En åtgärdad anläggning ger betydligt lägre RFI ifrån sig. Inte bra men bättre. I paritet med alla ¤&%"! LED-slingor och annat switchat elände som svämmar över folkhemmet...
 
Mycket bra med information ang. solpaneler och optimerare.
I mitt område så har det monterats solpaneler på många hus så risken är ju stor att problem uppstår.
Nu har jag nyligen fått nya störningar på alla kortvågsbanden. Störningen yttrar sig som mycket förhöjt grundbrus.
Från tidigare ca S2 till S9 på 30m-10m.
Grannen har tydligen installerat "Philips hue" belysning så det kan bero på det.
Dessutom så har 6m börjat låta som ljudexemplet i post #10.

Det är ju helt hopplöst :mad:
 
Mycket bra med information ang. solpaneler och optimerare.
I mitt område så har det monterats solpaneler på många hus så risken är ju stor att problem uppstår.
Nu har jag nyligen fått nya störningar på alla kortvågsbanden. Störningen yttrar sig som mycket förhöjt grundbrus.
Från tidigare ca S2 till S9 på 30m-10m.
Grannen har tydligen installerat "Philips hue" belysning så det kan bero på det.
Dessutom så har 6m börjat låta som ljudexemplet i post #10.

Det är ju helt hopplöst :mad:
Du och GXV bekräftar här vad samtliga samverkans/remissmyndigheter framfört som bakgrund i sina svar på Försvarsmaktens och Elsäkerhetsverkets gemensamma utredning som svar på Regeringsuppdraget att utreda solels påverkan på i detta fall Försvarsmakten. De flesta remissvaren till utredningen pekar entydigt på dålig "konsumentelektronik" som orsak till varför regeringen generellt borde öka åtgärderna ifråga om marknadsövervakning samt marknadskontroll. Detta är ju något som Elsäkerhetsverket redan är ansvariga för och redan HAR i sitt uppdrag. Responsen förefaller dock ha uteblivit. Både ifråga om de olika myndigheternas inlagor liksom Elsäkerhetsverkets förmåga och vilja att ta tag i denna fråga på allvar.
Eftersom EMC i sig, men även hur radio fungerar, är svårt att förstå både för allmänhet och för energiomställande beslutsfattare är det inte helt förvånande då att responsen ofta är "skaffa tåligare mottagare", något som är fysikaliskt omöjligt eftersom störningarna är just radiosignaler...

Grön miljöriktig men radioskitig solel är ju bra. För skiten syn ju inte. Miljöriktigt? Nja. Lite som att hälla ut spilloljan i en grop i marken och gräva över. Det som inte syns finns inte. Eller?
 
Det tillkommer nu nya störningar i en accellererande takt. Tidigare brukade LED-slingorna i "julgransbelysningar" monteras bort i januari men numera sitter dom uppe året runt, om än med timer. Härom kvällen var jag ute med värmekamera för att försöka lokalisera en läckande 10kV isolator men den sitter förmodligen ute i en stolpe vid en våt-äng. Fräset från den är 50Hz periodiskt och det nyper min NB iochförsig ganska bra. Sedan hittades ett antal fräsande LED-slingor med spektrumanalysator + bärbar antenn. Här är en NB oanvändbar. DSP-baserad brusreducering klarar inte dessa störningar. Beväpnad med en påse ferriter avsåg jag besöka grannar i dagsljus. Nästa dag var bruset kvar men LED-slingorna snocklade. Kunde inte hitta störkällan så jag gav upp.

Man kan naturligtvis från myndigheten hävda radioamatörernas oviktighet och ignorera varningarna som "partiska". Frågan är bara när störnivåerna har tillåtits öka såpass att man får en påtaglig påverkan på "riktiga" viktiga samhällsfunktioner utöver vad som skrivits i nyhetsmedia. Problemet är ju dessutom inte endast regulatoriskt, utan även livslängdsavhängigt där åldrande komponenter av tvivelaktig kvalitet medför smygande försämring av EMC. Dessutom rent fusk. Jag skrev tidigare om en uppbruten "väggvårta", CE-märkt och allt, där RF-avkopplande koponenter L och C på kretskortet förblivit omonterade och där utgångskabeln i stället anslutits direkt till switcherns utgångslyt.
 
"Etern" verkar numera vara den terminering som ligger närmast till hands när det sparas på filter och komponenter i allsköns elektronik. Det räknas väl inte som miljöförstörning då det försvinner av sig självt ganska snabbt men i nån mening är det en natur-resurs som förorenas. Frekvenser under 88 MHz är ju inte heller kommerisellt attraktiva längre vilket kanske förklara att få bryr sig tyvärr. Ingen verkar heller bry sig om att bo i ett "moln" av elfält och störningar som man har typ runt en fastighet men SE solceller. Man ser bara på sin App hur mycket pengar som rullar in när solen skiner. Allt annat är sekundärt. Sen vet nog det flesta inte om att det är så heller tyvärr. SE talar väl knappast om för sina kunder att optimerare och kablar är radio-sändare men att det är ingen fara...
 
Detta är ju något som Elsäkerhetsverket redan är ansvariga för och redan HAR i sitt uppdrag. Responsen förefaller dock ha uteblivit. Både ifråga om de olika myndigheternas inlagor liksom Elsäkerhetsverkets förmåga och vilja att ta tag i denna fråga på allvar.
Jag har en känsla av att Elsäk gör sitt jobb men kanske är dom underbemannade.
Alla produkter som är CE-märkta men ändå inte uppfyller EMC-kravet är svåra att hitta.
Dessutom kan man troligtvis inte slå ner på sådana produkter som faktiskt uppfyller kraven men stör ändå.
Att lyssna på radioamatörerna borde vara smart då dom faktiskt gratis tillhandahåller EMC-information som annars skulle gå förlorad.
Vi är ju givetvis ett "gnälligt släkte" men inga andra "vanliga" människor i samhället vet ju vad det rör sig om.
 
Ellevio, nätleverantören uttryckte tacksamhet när jag rapporterade en trasig isolator som "lyste" i värmekameran för några år sedan, citat "Det är oftast sändaramatörerna som hittar och rapporterar sådant och det är vi tacksamma för".
 
EMC reglerna är också för tafatta,man tar inte hänsyn till summaeffekten som uppstår när hela bostads området har utrustning som knappt uppfyller kraven.
 
EMC reglerna är också för tafatta,man tar inte hänsyn till summaeffekten som uppstår när hela bostads området har utrustning som knappt uppfyller kraven.
Ja det har du rätt i. Här krävs en åtstramning av reglementet.
Det finns något som säger att om alla ingående komponenter är godkända så måste ändå hela "systemet/apparaten" klara kraven.
Vad är då ett "system"..?
Där jag bor har samfälligheten upphandlat TV-tjänst till hundratals lägenheter.
När detta lanserades och samtliga lägenheter kopplade in sin "burk" från Canal Digital höjdes brusnivån markant på kortvågen.
Jag anser att alla dessa digitalboxar ingår i ett "system" eftersom dom är ihopkopplade via koaxkabelnätet i husen.
Denna "ihopkoppling" bidrar till att summa-commonmode-strömmarna blir kraftigt förhöjda.
Men vem bryr sig om detta när man påtalar problemet, inte Canal Digital i alla fall.
Canal Digital blev sedan Bredbandsbolaget som sedan blev Telenor.
 
Jag har typ samm problem i Farsta i min lgh. Nästan 300 grannar inom 100 meter. Alla med samma pissiga väggvårta.
Tur jag har en "sommarstuga" där det ännu bara är grannens klippare som stör. Vi ska fixa till slingan till sommaren. Sedan är det nog bara mina egna vårtor kvar att fixa. ;-)
 
Tur jag har en "sommarstuga"
Samma här. Man får förlita sig på remote-radio.
Som tur är får jag snart fiber. Modemet är redan installerat.
Väntar bara på att dom ska gräva och dra in "snöret"
Tråkigt bara att man måste ta till sådant för att kunna fortsätta vara radioamatör.
 
Frågan är när störninvån, som summa av hundratals störande saker i ett bostadsområde, tar till rymdvågen, och på så sätt även stör ut oss som har lyckan att bo störningsfritt.
Förmodligen sker detta redan.
Men är ännu förs vagt för att uppfatta som störningar. Men kanske en brushöjning kan mätas upp som varierar med konditionerna.
För vågutbredningen är väl linjär, dvs en svag station blir svag via rymdvågen liksom en starkt blir sark via samma rymdvåg.

Inget verkar ju bli bättre, och allt blir sämre.....

Tur att inte fibern stör....
Men när 5G blir verklighet kommer det förmodligen att finnas en stor mängd basstationer som nyttjar de fiber som nu finns.
BAsstationernan kommer säkert att ha ett eget liv som sörningskälla, de skll ju strömförsörjas.
Och monteras i varje obygd för att exvis kunna fjärrstyra skogsmskiner.
Sen när folk vill vara trådlösa och låter fibern vara, och kör allt i huset med trådlöst 5G..... TV, Platta, Kylskåp, tvättmaskin, rakapparat....
det blri felr laddare, och fler av allt....

SM4FPD som är lite pessimistisk idag.
 
Den konstruktör som tycker att det här med EMC är jobbigt att fixa, eller står under någon sådan där otäck ekonom som tycker att hans alster måste bli billigare kan tillgripa andra metoder än de som är tekniskt sunda (filtrering, skärmning, zonindelning):

"For some power supplies, even after careful considerations throughout the design cycle, the issue of Electromagnetic Interference (EMI) still remains. Use of Frequency Dithering is an effective and simple way to pass EMC compliance testing."

https://www.ti.com/lit/an/slua704/slua704.pdf?ts=1600371722198

Notera att en känd tillverkare som Texas Instruments inte drar sig för att anpassa konstruktionen för att lura mätsystemet (mätmottagarens quasi-peak-detektor) som används vid EMC-prov. Det var inte alla som fick lära sig att det är fult att fuska. Likaså att det värmer skönt i byxorna när blåsans innehåll släpps ut där en kall vinterdag. Men det är ingen bra lösning det heller. Frequency dithering är att göra signalerna avsiktligt ostabila, de "ruskar på sig" i frekvensled. Men de finns kvar och kommer förstås att störa ändå. Och syftet med EMC-standardernas emissionskrav är att undvika radiostörningar.

"Although it was noted previously, this caution bears repeating: When it comes to reducing EMI, there is no substitute for good layout, design and filtering. Frequency dithering can reduce the peak measured emissions at the fundamental clock frequency and lower-order harmonics. However, it does not reduce the overall emitted energy and does little to reduce high-frequency non-harmonic frequency emissions. "
Lite mer ärligt skrivet här: http://www.how2power.com/newsletters/0909/articles/ns_090902/index.html

Det kanske finns någon erfaren konstruktör av switchad kraftelektronik som kan utveckla det här.

Hej,

Jag är inte konstruktör, men har ägnat mitt yrkesliv åt elkraftteknik och EMC.

Att uppfylla normer genom att tillgripa ”Spread spectrum” -teknik brukar jag kalla ”skatteplanering” med normerna.

Det är svårt att förhindra att konstruktörer läser och uppfyller normerna, men använder metoder som ”i praktiken kringgår” normernas målsättning.

Jag tog upp ”Spread spectrum”-tekniken gällande ”det bortglömda” frekvensområdet 2–150 kHz (supraharmonics) för några år sedan, för att uppmärksamma forskarvärlden för problematiken.

Se avsnitt 6.2.3 ”Differences in switching techniques” sid 107 I High-Frequency Noise in Power Grids,

Neutral and Protective Earth”; “MODULATED SWITCH FREQUENCY: (Spreading the Disturbance Spectrum) Spread spectrum, a well known communication system technique, disperses the discrete switching harmonics into a wide-spectrum noise In this way it is possible to reduce the amplitude of the peak whilst distributing the energy to additional harmonics (Stone, 1996), (Trzynadlowski, 1998). The benefit for the manufacturer is that the device can be equipped with a smaller EMC filter, which will reduce the cost. The result is the same maximum conducted energy per band (Kuisma; 2003), but that the total conducted energy for the device with modulated switching frequency may be significantly higher because of the smaller EMC filter.”

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999810/FULLTEXT01.pdf

Tyvärr så tror jag inte att konstruktörerna ändrar sitt sätt att agera, utan att normerna förändras. Det är svårt att motivera att inte använda teknik som inte ”uttryckligen hindras” av det som står i normerna.

Vi väntar fortfarande på att det skall komma normer för supraharmonics (frekvensområdet där switchfrekvenserna ofta ligger) och vi får hoppas att dessa normer kommer att skrivas ”bättre” bl.a. med avseende på ”Spread spectrum”-tekniken.
 
Last edited:
Jag nämnde att det ur en solcellsinverter kommer inget annt än DC in och AC 3 x 400 V sinus ut.
Vi skall nog ha klart för oss att det som blir störningar i våra radiomottagare än ganska små avvikelser från ren och snygg SINUS.
Skulle knappst tro att det går att se på ett oschilloskop, men ändå stör på km avstånd.

Som jag nämnde finns en solcellsanläggning i området här, c:a 350 m, min mottagning är i det närmate perfekt, inga som helst endenser till störningar.
Så det finns bra anläggningar.

Det är inte socellerna som stör, de levererar bara likström, vid 350 - 1250 V, beorden på hur gammal anläggningen är.
De modernaste invertrarna kan ta 1250 V DC in.

Invertrarna har väldigt feta filter.

Jag har aldrig sett moderna grejer av typen inviters, motorstyrningar där det skulle krävas skärmad sladd.
Detta med skärmade sladdar var nog en nödlösning för 20 - 30 år sen när det installerades massor av fläktstyrningar i fastheter.

De socellsanläggningar som varit problem med störningar har en massa optimerare, vet i katten hur de funkar, med kylfläns etc påstås det kunna skapa mer effekt. Trots att de tydligen kan bränna effekt.
De kräver en väldig massa extra kablar, och i synnerhet en massa extra kontakter, på taket under solcellerna, som ger dem extra antenner.
Förmodligen är de testade i lab med kort sladdar.

Vanligen är varje solcell försed med en backströmdiod, av typ lågt spänningsfall, vilket gör att den skuggade panelerna inte utgör ett motstånd i serien. Det borde vara den bästa optimeraren...... och helt störningsfri.

Problemet med strömmar genom kullagren beror knappst på hackad eleketronik som styr motorerna, utan att ström på något vis går jordvägen genom lagren.

Motorstyrningar är ett brett område, de jag pysslat med var mestadels för likströmsmotoer, i kranar och svarvar.
Och då kan man klara sig med thyristorbryggor som likriktar och reglerar.
Dvs måttlig med stöj.

Frekvensomriktare till mindre 3 fas motorer (fläktanläggningarna) är förstås ett billigare alternativ än att byta till en likströmsmotor.

Pengarna styr ju allt numera och det ser vi ju ända ner till väggvårtorna...

Enda störningen jag har är när grannen har sin juldekoration igång...

Ja jag önskar att fler radioamatörer kunde njuta av en kortvågsmottgning som är så störningsfri.


SM4FPD

Hej, SM4FPD

Eftersom varje solcellspanel kan ses som ett ”batteri” som seriekopplas med andra solcellspaneler (batterier) så innebär bortfallet av en solcellspanel t.ex. p.g.a. skugga från ett träd att strömbanan påverkas även från de andra solcellspanelerna.

Kopplar man en optimerare till varje solcellspanel då ser optimerare t.ex. till att strömmen kopplas vidare även om solcellspanelen skuggas och strömmen avtar från den solcellspanelen.

Normalt så testas all switchad teknik i lab. och sällan i system. Oftast så testas de elapparater vi ansluter i elnätet en och en enligt normerna för apparaten. Det är vi elanvändare som ansluter flera (olika) apparater i elnätet och de störningar som sedan uppträder i elnäten och i luften beror på ”summan” av det som ansluts.
 
Det är därför man har en diod i varje solpanel, som jag nännt tidigare
Att behöva ha förlustbringande eleketronik som gör detta är svårbegripligt....
SM4FPD
 
Back
Top