Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men hur ska du ha nytta av 1750-öppning om repeatern måste vara CTCSS-styrd samtidigt? Med 1750 ton görs repeatern därefter bärvågsstyrd och CTCSS stängs av? Eller hur menar du nu? Ie om du nu skall behålla CTCSS parallellt vad skall då 1750-tonen göra?
Så användes CTCSS av en anarkist.. Eller idiot. Därmed avslutad debatt för min del. Ni är inte ens värda att diskutera med.
Tråkigt att du tycker så illa om oss Per! (Vi gillar dig!)
Kan du förklara för mig hur du som användare som tänker aktivera R0 Kalmar via 79,7 Hz kan ha problem med Värnamo 156,7 Hz ? (enligt den konfiguration jag beskrivit ovan)
mvh Håkan SM7WSJ
Man lär sig ganska snabbt subtonerna i det egna och de runt omliggande länen, prexis som man lär sig repeaterfrekvenserna och dess splitt nu. Man kan även ha fusklista och repeaterarna kan även tala om tonen i klartext t.ex. när den stänger. Jag har svårt att förtså hur tekniskt intresserade inte ska klara av att hålla reda på och ställa in sin radioapparat. T.o.m. gammelgubbarna bland älgjägarna löser det med sina apparater.
Jag svarar bara för att det är du Håkan
Som någon skrev så händer det ofta att någon trycker upp repeatrar då och då för att testa. Går då t ex Värnamo igång antingen det är via 1750 eller 156,7 och den efter öppning lämnar CTCSS-mod och går över till bärvågsstyrning kommer jag inte längre kunna köra Kalmar då min sändning med subton mot Kalmar även kommer hålla igång Värnamo-repeatern. (Jag ger ju bärvåg för den felaktigt konstruerade Värnamo som villigt fortsätter sända) Skulle du iofs satt kort häng på Värnamo, så att den faller direkt, blir det inget problem för mig då Värnamo därmed inte sänder när jag lyssnar, men Värnamo-användarna kommer höra mitt QSO med Kalmar och bara höra mig vilket kanske inte är så kul.
Vi har inte statiska driftfall och man måste se olika scenarion i olika sammanhang och kunna se vilken lösning som fungerar bäst i alla situationer. Det gäller ju att väga för och nackdelar men här kommer er "vänlighet" mot den enda som inte skulle ha råd köpa en ny radio, göra mer skada än nytta. Vi har skaffat denna erfarenhet här och de enstaka som inte kunde köra subton skaffade sig gladeligen subtonskort eller fick anledning att skaffa sig en fräsch radio. Att man inte ens vill lägga ner kanske 100 kr/år på sin hobby utslaget över tiden för en ny radio, skall inte försämra för det stora flertalet av användarna, och här gäller det för repeaterbyggaren att inse allvaret och inte falla till föga. Då blir det bara dåligt och man har missat 90% av nyttan med att gå över till CTCSS. Rent sabotage skulle jag vilja säga.
När man studerat alla olika fall som kan ge oönskad trafik eller störningar på en repeater inser man att man måste köra repeatern med kontinuerligt subtonskrav och aldrig låta den gå bärvågsstyrt. Fördelaktigt med kort häng eller nycklad subton som jag förelsagit tidigare för att möjliggöra enkel vidarelänkning i krossbandrepeaters.
Detta har jag redan sagt i tidigare inlägg och nu börjar det kännas tjatigt. Varje form av avsteg från krav på kontiunerlig subton i repeaters ger mer störningar. Både in på repeatern och ut från den då den sänder i onödan.
Var är den där mikrofonen jag efterlyste tidigare med CTCSS-knappar ?
Jag måste ändå imponeras att du verkar komma ihåg repeaterfrekvenerna, bandbredden och shift.
Vill bara påminna om vad CTCSS står för, Continuous Tone-Coded Squelch System.
Det skulle fungera här, men inte i ditt fall med värnamo, om man inte ger en lucka och låter den stänga och startar om.
Sen finns ju alltid rekomendationen att inte köra mer effekt ut än nödvändigt, om man inte fläskar på 100w även på blinkäppen man kör repeatertrafiken på så kanske man inte öppnar mer än en?
Hej!hej hej
varför inte låta ssa medlemmer rösta i denna fråga?
vem bryr sig om vad som händer i usa
mvh claus