Vem bör sitta i SSA:s styrelse?

FBJ skrev; "...men vill man kunna "vara med" så bör man inte "gå ur"."
----

Det låter logiskt. Ibland är du extra tydlig! :)

Egentligen är hela diskussionen vi för, lite märklig, särskilt nu när SSA inte längre är ensam på scen och faktiskt inte har någon särställning när det gäller möjligheten att påverka eller "förhandla" med PTS.

SSA är väl som vilken förening som helst i myndigheternas ögon med den skillnaden att SSA är den avgjort största till antalet medlemmar räknat och att man gör gällande att alla verksamhetsgrenar av hobbyn representeras etc. Samt att man i egenskap av att vara störst per automatik blivit den förening som får lov att representera IARU.

För den trogna medlemsskaran som varit med i SSA under många år och som värdesätter föreningens inriktning i stort men som inte trivs med de senare årens utveckling och då i synnerhet styrelsens agerande gentemot PTS så kan det finnas anledning att försöka påverka och ställa saker och ting till rätta. Några har försökt på olika sätt genom att bilda opinion, debattera, lämnat förslag, begära granskning m m. Andra har gett upp hoppet och lämnat SSA. De flesta bryr sig inte så länge QTC ramlar ner i brevlådan och QSL-servicen fungerar.

Resultatet av alla försök att påverka får väl med facit i hand anses ha blivit ganska magert. En fis i en tompåse ungefär. Revisorerna har klargjort att styrelsen gjort rätt och då får vi väl nöja oss med det. Nu vet vi i alla fall vad SSA officiellt står för när det gäller relationerna med PTS och det är ju bra. Case closed.

För den som aldrig varit medlem i SSA eller någon annan förening heller för den delen så finns möjlighet att gå med antingen SSA eller någon annan av nischföreningarna (ESR, AMSAT-SM, SCAG, SMHSC - finns det fler?) som man tycker tar tillvara ens egna intressen och där man känner sig bekväm att vara medlem. Ja, man kan t o m gå med i flera föreningar eller ingen alls. Sak samma gäller på lokal nivå där det finns lokala klubbar, ibland flera sådana i samma stad med litet olika inriktning och aktiviteter. Själv är jag med i en (1) sådan lokal klubb i Malmö men har gått ur en annan i Lund där jag varit medlem i c:a 40 år. Jag gick ur på grund av att verksamheten de senare åren förändrats så mycket bort från den forna och därmed mina egna intresseområden att jag till slut kände att att klubben inte gav mig något längre. De som sitter kvar kring fikabordet trivs dock utmärkt med sin klubb och så slipper de ju mig och mitt gnäll. Allt bra för alla.

I princip skulle jag och några kompisar som tycker att det var bättre förr kunnat driva opinion i klubben och kanske på sikt genom att låta oss väljas in i styrelsen återföra klubben till den ursprungliga verksamheten men frågan är om det vore rätt mot alla de medlemmar som utsett den styrelse som f n driver klubben och bevisligen trivs med det dom pysslar med. Det är ju deras klubb nu... Allt bra.

Ungefär så resonerar kanske de flesta av oss också när det gäller vilket politiskt parti man vill rösta på. Man lyssnar av vad partiledarna säger och försöker utifrån en massa annan information bilda sig en uppfattning om vilket parti som driver en linje man känner sig bekväm med och som stämmer bäst överens med sina egna åsikter eller förväntningar. En del av oss tycker kanske att alla partier är lika dåliga och att ingen av partiledarna går att lita på - och röstar därför blankt eller stannar hemma i soffan, ev med näven hårt knuten i byxfickan.

Så vilka är alternativen?
 
Bengt skrev: "SSA är väl som vilken förening som helst i myndigheternas ögon med den skillnaden att SSA är den avgjort största till antalet medlemmar räknat och att man gör gällande att alla verksamhetsgrenar av hobbyn representeras etc. Samt att man i egenskap av att vara störst per automatik blivit den förening som får lov att representera IARU."

------

Detta har du väldigt bra beskrivit i tidigare inlägg och är nog så väl en anledning till fortsatt vara medlem för många. Kanske det haltar lite att jämföra SSA med en lokal klubb där deltagandet i verksamheten är lite närmare än i SSA och lättare att påverka. Det är dock lika lätt att tröttna på dess verksamhet/inriktning precis som du beskrev och/eller rentav bli utfryst för att man har obekväma frågor eller "konstiga" ideer.

Alternativen är många beroende på vem man frågar, en gammal kuf som gjort'et, vart där och fått T-shirten har kanske sitt eget nischval klart och om man fortsatt vill påverka SSA så blir man kvar av den anledningen. Att SSA skulle "förlora" för att missnöjda medlemmar går ur klubben finns liksom inte på kartan då nya strömmar till och oftast inte bryr sig om annat än QTC/QSL.

Alternativen eller alternativet är kanske som ESR har gjort - bildat en klubb för verkligt tekniskt intresserade - och där jag själv som medlem har mer hämta än vad jag kan ge vilket jag inte skäms för. Av ESRs tekniskt kunniga får jag mer lärdom än någon annanstans även om kanalerna kan skifta mellan olika forum/bloggar, därmed inte sagt att det inte finns lärdom i andra föreningar än ESR att hämta i från.

Mitt eget alternativ är än så länge SSA/ESR och den lokala klubben där jag kanske kommer att göra samma som du själv har gjort Bengt.
 
FBJ skrev; " Att SSA skulle "förlora" för att missnöjda medlemmar går ur klubben finns liksom inte på kartan då nya strömmar till och oftast inte bryr sig om annat än QTC/QSL."
----

Nej SSA förlorar absolut inget på att de missnöjda går ur. Tvärt om så blir ju SSA mer homogen och klimatet lugnare om de missnöjda försvinner. De andra som är nöjda med sitt SSA blir de som själva får driva verksamheten vidare precis som de vill och det kan väl aldrig vara fel.

>>>"Alternativen eller alternativet är kanske som ESR har gjort - bildat en klubb för verkligt tekniskt intresserade - och där jag själv som medlem har mer hämta än vad jag kan ge vilket jag inte skäms för. "

ESR är en rikstäckande nischförening inom radiotekniska experiment liksom AMSAT-SM är inom området amatörsatelliter. Ingen av oss är att se som någon konkurrent till SSA. En klar majoritet av ESRs medlemmar är t ex även med i SSA. Skulle tro att samma sak gäller för AMSAT-SM. Snarare ett komplement och en möjlighet för alla de som har ett särintresse inom någon nisch att träffa likasinnade och utbyta erfarenheter etc. Men visst, ESR driver sin linje t ex i certifieringsfrågan och som inte alls ligger ens i närheten av SSAs linje så visst går det att göra ett val här. Det måste vara upp till var och en att själva ta sådana beslut. Helst välgrundade så klart.

Kanske kan t o m någon form av samarbete mellan ESR och SSA kunna komma till stånd i framtiden vilket skulle gynna radioamatörkollektivet i stort. Vice ordf Anders CNN har i augusti 2013 lagt ut små metkrokar men betet kändes inte tillräckligt bra att hugga på. SSA tror nämligen att man kan diktera villkoren och då blir det inte lika intressant. Här måste det till något som ger en win-win situation. Tiden är således inte mogen för några sådana diskussioner än och vi avvaktar några år tills vi ser att SSA fått en fungerade styrelse som klarar av att lyssna på sina medlemmar och som inte ser alla andra som sina fiender och konkurrenter som skall bekämpas till varje pris.

>>>>Mitt eget alternativ är än så länge SSA/ESR och den lokala klubben där jag kanske kommer att göra samma som du själv har gjort Bengt.

Samma sak här Bjarne. Jag lär fortsatt förbli medlem i SSA även om det finns en överhängande risk att bli utesluten om SA0ANDs motioner går igenom. Så efter Årsmötet får man kanske passa sig vad tangentbordet skriver. Gäller så klart även alla andra SSA-medlemmar som ibland har oskicket att förmedla opassande åsikter.
 
Det finns ett uttryck om att kasta sten i glashus....

Jag ser att SM5OXV som en röd tråd genom sina kritiska synpunkter cirkulerar kring lämplighet, förtroende hos medlemmarna och verklighetsförankring inom amatörradion hos vår "nya" kandidat.

Men hans egna verklighetsförankring (se t ex tolkning av IARU ur repeaterperspektiv) och förtroendet för den roll han själv har skulle ju kunna vara bättre. Likaså egenskapen att hålla isär egna värderingar med myndigheters, IARU:s o.s.v. som ju är något även flera styrelsemedlemmar i SSA har lite svårt för. Och dessvärre även revisorerna.
Kanske just därför man - liksom Urban - inte riktigt förstår att man faktiskt gör självmål. Det är dom andra som är dumma, inte vi. Vi vet ju hur det ska vara.

Den som skall sitta i SSA som representant för mig som medlem skall vara lyhörd, professionell och veta etikett och kutym i de sammanhang där representanten och SSA kan komma att medverka. Den skall också verka för att SSA ger en positiv, seriös och professionell bild av amatörradio. Svårare är det inte. Men man är inte "bättre" i den rollen för att man kör en viss mängd QSO, har mer än fyra antenner på bilen o.s.v. som en del tycks tro.

När det gäller den andra meningen är det (om man skall vara upphov till skrivna alster) också en stor fördel med ett rimligt bra språk. Nu är det kanske att sänka sig lite lågt av mig att börja påpeka sådana saker. Men att läsa en del av det SSA producerar - särskilt inom repeaterområdet - är ofta tragiskt, ibland nästan komiskt. Ett litet axplock:

"...olika mörten..." - hämtat från denna tråd. Är man ute och fiskar, tro ?
"...använda distinkt siffran... - finns det siffror som inte är distinkta ? Är det samma som dålig telegrafi ?
"SSA norm som brygger på IARUs riktlinger" - Jo, så lyder PDF-rubriken på SSA:s "repeaterdirektiv". Brygger ? Riktlinger ?
"...pratat i hopp sig.." - Hoppsan !
"Nu har gjort en papper variant av SK6BA repeater sid nu när Tage inte orkat uppdatera sina...." - Hmmmm, vad är en "repeater sid" ?

Ja, nu sjönk jag rätt lågt - jag vet. Brukar dock inte göra mig rolig över andras stavningsproblem, och det hade väl varit ok att skriva så här - om det var hämtat från den (numera avsomnade) lokala PR-radioklubbens hemsida.
Men dessa ibland nästan oläsliga alster är faktiskt SSA:s officiella skrifter. Och det ger ju en bild av nivån på vad de ledande och de med förtroendeposter inom SSA tycker är ok att ha som vår riksförenings ansikte utåt. Det ligger även i linje med vissa skrivningar i mail mellan PTS och SSA som kommit oss medlemmar till kännedom. Jag tycker dock inte det är ok. Inte ens i närheten !

När attityden "inte så viktigt hur det ser ut" dessutom även genomsyrar handlandet och kombineras med en självsäkerhet, arrogans och att man ser sig som offer och alla kritiker som fiender - då är hela föreningen faktiskt riktigt illa ute.

För mig ger språkligt slarv istället en känsla av oseriositet, besserwisservarning och nästan lite lekstuga. Att andra - myndigheter och medlemmar - redan från början blir skeptiska till förutsättningarna för seriösa samtal är fullt förståeligt med en sådan fasad. Ungefär som en internetbutik utan ordentlig adress, rappakaljatext under "om oss" och full med stavfel och allmänt "kludd". En sådan väljer vi ju bort direkt och tar en annan.
Så gör säkert även de valda och funktionärer inom SSA...
 
Håler aldeless me före gånde skrivbengt. TäksT so m dennhär blir full ständigt oläsklig !

Korrekktur läsning verkarr tåtalt ha försvunnigt på ala frånterr. Bifrågar en bil d jag togg
fören väcka seddan. Teksten är hemtad på Svärjes tellivision;

ontiöstersund.jpg

Fin fämm fell :)
 
En liten snabb fråga här bara.
Hur många medlemmar här på HAM.se är medlem i SSA men inte läser SSA's forum?

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Det är nog lättast att få svar från dem aktiva ;)
Jag lever i tron att det är en del som är medlemmar här på ham.se som är medlem i SSA men inte läser SSA's forum utan enbart detta forum. Tänkte kolla om det kan stämma. Visserligen blir det svårt att få reda på exakt hur många men några borde det finnas.

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Ett tillägg till presentationen.

Finns det intresse från klubbar att genomföra en tele eller skypekonferens på någon utav era klubbkvällar och diskutera valet eller andra spörsmål inför poströstningen?

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Tidigare medlem i SSA och deltagare i föregångaren "Reflektorn". Som medlemsvald funktionär senare en av de första inbjudna till föreningens nystartade medlemsforum. Läste och skrev i forumet tills jag "tyckte fel" och blev censurerad. Inlägg "försvann" plötsligt. Avslöjade två styrelsemedlemmar som manipulerade kritiska inlägg och dessutom forumloggen för att dölja sina tilltag.

Då jag hävdade detta kallades jag offentligt för lögnare av föreningens ordförande SM0DZB tills jag presenterade bevis. Den biträdande webmastern hade nämligen en kopia av forumloggen i en omanipulerad version som visade på tilltagen och också vilka som utfört dem.

Herr ordförande bad mig om ursäkt i telefon men vägrade göra avbön offentligt. Kom dessutom med hot för att jag inte skulle offentliggöra vad som egentligen skett i syfta att rentvå mig själv.

Den biträdande webmastern som haft den dåliga smaken att visa på vem som faktiskt ljugit fick sparken från sin funktion pga illojalitet mot styrelsen.

Där och då la jag därefter ner skrivandet på SSA:s forum i väntan på bättre tider. Jag läste ändå regelbundet i forumet tills i våras då avslöjandet att SSA:s representant skämt ut sig i samverkansgruppen med PTS, FRO och ESR.

Då kunde jag inte längre hålla tyst utan skrev ånyo på SSA:s forum, ställde frågor till SSA:s ordförande men fick bara förnekande och lögner till svar och blev dessutom ifrågasatt om min rätt att ställa frågor eftersom jag också var medlem i en annan förening. Då meddelade jag att jag inte avsåg att vidare betala in medlemsavgiften till SSA så länge nuvarande ordförande sitter kvar.

Den här gången tog man mig på allvar eftersom jag var portad på forumen redan innan jag fick den första påminnelsen om obetald medlemsavgift. :)
 
Medlem, läser o skriver i båda.

Blir det ett år till så är det enbart för att få chansen att stötta Niclas i den närmast fakirliknande uppgift han har framför sig i styrelsen om han blir vald.
 
Last edited:
Tyvärr livstidsmedlem i SSA, tyvärr:et för att det känns som bortkastade pengar, hade jag varit årsvisbetalande medlem hade jag inte betalt någon ny medlemsavgift till SSA. Läser båda forumen och blir bara mer och mer f**bannad över hur SSA:s styrelsen och webbred hanterar saker och ting.
 
Hej,

Är medlem och läser i båda men börjar fundera på att strunta i att fortsätta vara medlem. Jag har varit medlem till och från sedan mitten av 90 talet och jag får tyvärr säga att föreningen fortfarande ger intrycket av att vara "klubben för inbördes beundran" som en amatörkollega så fint uttryckte det. Vidare så har mitt intryck av "gubbhylla" fortfarande inte försvunnit. (Inget fel i att ha ålder och livserfarenhet men det lockar nog inga yngre förmågor??)

Med detta menar jag inte att det inte finns dem som som engagerar sig och gör ett stort jobb i föreningen.

Man kan ju fråga sig vad det är jag eftersöker i en förening? Ja, framförallt en viss måtta professionalitet, bort med all prestige och in med samarbete, anpassa föreningen efter omvärlden och tänk utanför lådan. Var inte rädd för förändring!
Försök att hitta alternativa vägar för att få input från medlemmarna och sluta se negativ kritik som något av ondo.

Att leva på gamla meriter funkar inte i längden och något av det dummaste jag hört är argumenten att de som sitter i styrelsen idag är på något sätt kända för alla och behöver inte bevisa vad de kan, vad de vill eller har för målsättning för föreningen. För en annan som tillhört den där gråa massan så känner jag inte till en enda av dem.

SSA har mycket att arbeta med för att ta sig in i 2000 talet. Slutligen, så vem är jag att uttala mig om jag inte engagerat mig? Jag anser att jag har rätten till det då jag är medlem i föreningen. Den som anser att jag inte har rätten att ha en åsikt i saken kan lugnt somna om då jag inte kommer vara medlem värst länge till. ;-)

//Anders
 
Last edited:
Back
Top