Störningar från solcellsanläggningar

Men optimerarna går förmodligen inte om alla solceller är lika täckta av snö.
För lite generar dom i alla fall genom solen.
Men visst snö och låg sol ger väldigt lite.
Skulle optimerarna jobba skulle all energi gå åt till att driva dem. Så de har säkert något tröskelvärde för att gå igång.

För att vara pessimist. En solpanel är byggd av många solceller, varde ger omkring 0,5 V.
Nu sätter man optimerare på varje panel, dvs varje 60 celler. (uppskattat antal)
För att få ut vad optimerare sägs ge boorde det ju finnas en vid varje cell. Dvs omkring 60 ggr fler.
Dvs man integrerar en optimerare under varje platta i en solpanel.
Så framtiden......
Nja det är väl kanske ett väl pessiminstiskt sätt att se det hela.

Men kanske solpanelstillverkarna kommer att integrera en rejäl optimerare i varje panel, så man slipper köpa lösa opt. och en massa extra sladdar och kontakter.
Förmodligen inte då de (solcellstillverkarna) säkert menar att solcellspanelerna är väldigr bra utan optimerare.

I mars börjar säsongen då socellsanlägg börjar mosa ut kräm på netet.

SM4FPD
 
Så de har säkert något tröskelvärde för att gå igång.
Jo det stämmer nog.
Det finns ju inget sätt att stänga av dom med mindre än att solen slutar lysa.
Lyser solen är optimerarna alltid igång även om dom inte aktivt kompenserar för ljusbortfall på en enskild panel.
Hoppas på mycket snö i vinter:)
 
Nu är det full aktivitet på taket till ytterligare ett hus nära mig.
Man är i full gång att montera solceller.
Firman som monterar är känd för att använda SE-optimerare och har så gjort vid flera av installationerna i mitt närområde.
Nu vet jag inget om valet av optimerare i detta fall men eftersom SE hade 2 månader på sig för att stoppa försäljningen så misstänker jag att det blir som tidigare installationer d.v.s. SE-optimerare.
 
...Då är det dags att se till att anmälan till ESV är förberedd och sedan fylla i/komplettera med mätresultat
om h-et brakar löst. Grannen sade något om att han beställt en anläggning för några månader sedan
och jag upplyste vänligt (men med en min som i min avatar) att om SE levererar störande optimerare kommer en anmälan
som "brev på posten" att mailas till ESV. Jag har en "mall" förberedd sedan tidigare.
Hittills har dock inga spår av montörer synts.
 
Optimerarstörningarna uteblir tydligen när det ligger frusen snö på solcellerna.
Man skulle tro att solen lyser igenom snön men trots att snötäcket är väligt tunnt verkar det förhindra solcellsaktiviteten.
Det är nästan störfritt på banden.
Mina paneler behöver bara en tunt snötäcke för att bli mer eller mindre helt verkningslösa.
De är nu ca. 4 år gamla och saknar optimerare.

73 Kricke
 
om h-et brakar löst
Det har redan brakat lös.

solceller i Bergshamra_uppdatering2_s.jpg

Den senaste pågående installationen, grön ring.
Alla övriga, röda ringar, är i full drift och stör friskt.
Det är så många optimerare totalt att det blir nästan omöjligt att peka ut vilken som stör om jag inte får tillgång till kablarna på taket och kan mäta med strömklamp och självklart får jag inte tillgång till dom olika anläggningarna för att kunna mäta.
 
Ett tunnt lager snö, bromsar solen, men dennna årstid är solen så låg att dess strålning ändå är väldigt låg.
Solen skall ju lysa genom myekt lägre del av atmosfären.
Optimerare om hela solpanelen är täckt, jo.... om alla optimerare då blir i drift kommer de att dra mer ström än som panelen alstrar?
Eller kommer de att skapa ny energi på alla skuggade paneler? Och öka avkastningen jämfört med en panel utan optimerare på varje cell.
Optimerarna har ju kylflänsar så för att skapa energi från ingenting krävs ju energi för at få dem uppvärmda och att de då kan kyla bort en del av infångad energi. Men det är skall ju dras ifrån nyttan, dvs plus10 kW, minus 11 kW i förluster i optimerar, minus snötäcke, = +12 kW, eller har jag räknat fel?
Ja detta lär man aldrig få reda på........ Men man kan ju jäklas lite ...

För övrigt beklagar jag för den som får sin hobby förstörd av störande onödig elektronik. Måste vara jättetråkigt.

SM4FPD
 
Det är nog bara att inse att det är "kört" att bo i storstadsområden om man vill pyssla med amatörradio på HF och dom lägre VHF-banden. Även om man skulle lyckas tysta dessa optimerarförsedda anläggningar efter anmälningar och eventuella åtgärder från leverantörerna kvarstår frekvensriktarstyrda ventillationsutrustningar, tusentals LED-belysningar, väggvårtor, allehanda infotainmentutrustningar som står i standby, elbilsladdare osv.

Där jag bor kan delar av kortvågsbanden tidvis vara helt utstörda men att springa omkring med en spektrumanalysator och handhållen antenn i ett villaområde med hundratalet fastigheter låter sig inte göras för att leta efter "vad-f*n- är-det-nu-som-stör". Det finns en rutten högspänningsisolator någonstans i närområdet som stör tidvis. Eldistributören i Norra Halland hade planerat att allt luftburet skulle rivas och nätet markförläggas och ville därför inte börja med underhåll/byte efter att jag felanmält men sedan bestämde man sig för att tills vidare skrinlägga projektet. Isolatorn sitter kvar och fräser någonstans. Kortvågen har jag gett upp för länge sedan.

Den enda kvarvarande lösningen är att antingen fjärra sin kortvågsutrustning helt alternativt att några eldsjälar samsas om en webbaserad mottagare med låg latens någonstans där det är tyst och att man sedan bara sänder från hemmet.
 
Tyvärr hyser jag så mycket hat mot alla som konstruerar störande produkter så jag kan nästan explodera.
Inte konstigt att vissa på jobbet kallade mig för EMC-polis.
Att fjärra sin utrustning innebär då bara att allt störande skräp får vara kvar och "dom vann slaget"
Alla mina långa år som kraftkonstruktör med inriktning på emc har inte haft något värde tycks det
:mad:
 
Som konstaterats så många gånger tidigare har amatörradio numera den lägsta av prioriteter hos myndigheterna, vilka helst såge att radioamatörerna försvann snabbast möjligt, och helst utan att göra något större väsen av sig.

När det gäller störningar från solenergi så ställs här klimatmålen mot kraven från ett par-tre tusen "gnälliga åldringar" vilka vill hålla på med det "asociala mediet amatörradio" i tättbebyggda områden. Utgången av något sådant är given, såvida radioamatörerna inte kan liera sig med andra verksamheter som också är beroende av ett någorlunda störningsfritt radiospektrum för att fungera.

Om sådana allianser överhuvudtaget är möjliga, och även har en chans att fungera i praktiken är mer skrivet i stjärnorna.
 
Men det finns ju i EU ändå krav på EMC .
Och de uppfylls ju inte i vissa anläggningar.
I vissa fall sker ju ändå användeförbud och återtagande.

Man kan undra hur det ser ut, eller låter på radiofrekvenser i länder där EMC krav inte existerar?
Vi vet ju att många eleketronikprylr tillverkas i Kina.
Endast vid seiös export, eller på initiavtiv från importer i EU förses de med de filtre som krävs.
Men ser vi på Kina så finns det ju stora tätbefolkade städs, där varken antenner eller radioamatöer får plats.
Men även enorm utor där det är långt till någon stäörande elektronik. Men det är inte många radioamatörer....
Länder i EU som är tätbefolkade, som Nederländerna, folktätats i världen, har trots allt rätt många radioamatörer.
Vad vi tror att svenska PTS tycker kanske vi måste veta iställer för tor för att bedöma.

Hur skulle det har låtar i SM utan EMC krav?

Hur många av Sveriges radioamatörer lver störningsfritt? Säkert en stor procent trots allt.

Så jag tror ändå inte vi skall lägga oss ner och dö.....

Ett helt EMC löst amhälle kommer nog ändå att påverkas, exvis sådan komradio som behövs, flygradio, militär kommunikation, de senare skulle inte bli glada om ett tusentals optimerade stör stridsgflygets frekvenser, på VHF.
Komradio TETRA etc ligger ju högre i frekvens, och dit kommer väl störjet framöver.

Invertes, strömomvandladre för blladdning, själva elbilarna, allt bygger på att hacka likström, så snabbt som möjligt. Högra sw frekvens högre verkningsgrad, och billigare byggen, med smidigare filter.
Högre sw frekvens är lättare att filtrera för HF, men kan i värsta fall störa mer på VHF kanske upp i UHF banden.

Och nog har väggvårtorna blivit bättre de sista åren.

Plasma-TV är borta med vinden.

Allt kunde vara mycket värre.

SM4FPD
 
Vi vet väldigt lite om i vilka utsträckningar som olika radioverksamheter blir drabbade av bristande EMC.

Det som jag råkat ut i min praktik är att stördimman och dess symptom oftast kommer "smygande" och många verksamheter har drabbats utan att egentligen märka det omedelbart, och "lider sedan i tysthet".

Sannolikt är det så att först när verkligt samhällsnyttiga verksamheter som t.ex. flygtrafikledning och polis/räddningstjänst drabbas så att tillbud eller i allra värsta fall olyckor inträffat kommer man att reagera.
Men då är det så dags...

När jag konsultade i mitten åt 90-talet åt Swedtel/SIDA för ett radiosystem åt den vietnamesiska sjöpolisen och sjöräddningen var frågan uppe om hur man skulle handskas med den "sydostasiatiska störmiljön" i främst MF-området. Även i mindre hamnstäder var störnivåerna "S-9+" och man hade ganska liten förståelse för att fjärrmanövrerade mottagare på "tysta platser" skulle bli nödvändiga.

Sannolikt skulle det inträffat att en hög störnivå = lite trafik = mindre att göra i stället kunnat ses som positivt.
Hur det till sist avlöpte fick jag inte reda på, eftersom ett japanskt konsortium vann upphandlingen.

Men faktum kvarstår, ensamma som radioamatörer väger våra lidanden och åsikter fjäderlätt.
Vi erbjuder inte längre något som efterfrågas, och det finns inte heller några funktions- eller prestandakrav på systemen vilka används av radioamatörer. För en mansålder sedan, när totalförsvaret behövde telegrafister och radioamatörerna faktiskt kunde något samt hade en åtminstone något efterfrågad elitstatus såg saken annorlunda ut.
 
Last edited:
Men faktum kvarstår, ensamma som radioamatörer väger våra lidanden och åsikter fjäderlätt.
Jo så är det ju tyvärr men....

Nu handlar det om störande produkter som inte borde kunnat ta sig igenom en EMC-certifiering i nuvarande skick.
För en tid sedan fick flera tillverkare av robotgräsklippare försäljningsförbud trots att dom var certifierade och godkännda.

Leverantörerna bara "klämmer sig igenom" certifieringen och släpper ut undermåliga produkter kanske på prov.
Om ingen klagar så är väl allt ok.

Hur blir det med induktiva laddplatser för bilar månde? Vilka EMC krav ställs?

Är det någon som kör elbil och kan lyssna på AM-radio i bilen?

Det finns så många produkter som inte är färdigutvecklade eftersom man bara "måste" få ut produkterna på marknaden snabbt.
Finjusteringarna kommer senare om det behövs men då måste någon klaga.

En produkt som är CE-märkt men ändå stör radio är svår att komma åt. Det finns ingen som utför stickprov för att säkerställa att själv-certifieringen / CE-märkningen fortfarande gäller för sagda produkt. Det åligger alltså gemeneman att klaga om han anser att produkten beter sig felaktigt.
Ansvaret ligger alltså hos alla och envar att se till att dåliga produkter försäljningsstoppas. Det område som vi radioamatörer har bäst koll på är ju radiostörningar så låt oss använda dom kunskaperna och klaga då vi blir störda. Vad mer kan vi göra.

Det som jag råkat ut i min praktik är att stördimman och dess symptom oftast kommer "smygande"
Ja just det om man inte stämmer i bäcken så får man lida.
Jag trodde ju aldrig att det skulle bli så illa i mitt närområde.
 
Man kanske ska betänka ett annat faktum, att frihandeln går före det mesta i samhället;
för snart 10 år sedan gjorde jag detta citat:

"Maria Schottenius: När vi klarat av vår ekonomi kan vi lyxa oss med demokrati - DN.SE

'Emmanuel Todd har satt sig i respekt genom att förutse Sovjetunionens upplösning, finanskraschen och den arabiska våren, så när han nu drämmer till om Europa är det inte bara att betrakta som munväder.

I boken 'Après la Démocratie' talar han om att vi måste välja. ”I det långa loppet kan vi inte ha både demokrati, allmän rösträtt och frihandel. Du kan inte be väljarna bestämma vem som ska styra, när förutsättningen är att systemet gör att deras inkomst sjunker och deras sätt att leva, själva livsstilen, förändras till det sämre.”

Att demokratins tidsålder skulle bli en parentes känns inte helt överraskande, däremot att det går så snabbt utför med det europeiska projektet. Plötsligt har demokrati blivit något vi kan lyxa oss med när vi klarat vår ekonomi.'


Vi har precis de politiker som fattar exakt de beslut som vi förtjänar.
Att då tala om att EMC-överväganden skulle gå före frihandeln känns en smula förmätet...
 
En produkt som är CE-märkt men ändå stör radio är svår att komma åt. Det finns ingen som utför stickprov för att säkerställa att själv-certifieringen / CE-märkningen fortfarande gäller för sagda produkt.
Nja. Vi har ju vårt Elsäkerhetsverk som nu satsar nya resurser på det här. Just nu med hjälp av den statsbudget som röstades igenom avsattes medel för att utöka. Ett antal nya tjänster. Men håller med - det kan bli bättre.
Sök. De behöver folk med kampvilja. Framgår av annonserna.
 
Last edited:
Dagens Elsäkerhetsverk behöver mer EMC-kunnigt folk för att kunna hålla jämna steg med utvecklingen, så resursförstärkningen är mycket välkommen. Man får bara hoppas att man anställer ett antal riktiga radioamatörer...

Dock ska man ha en realistisk syn på vad man kan uppnå i praktiken.

Man har mycket mäktiga marknadskrafter emot sig, och varje skärpning av kraven kommer att utmålas som ett "handelshinder" som leder till högre konsumentpriser. "Publikum" är villigt att stå ut med åtskilligt bara för att kunna handla billigt. När frihandel och låga priser ligger i vågskålen väger särintressen synnerligen lätt.

Dessutom har vi problemet att "spektrumvård" är delat mellan ESV och PTS, med delvis oklara avgränsningar. Här om något är helhetssyn viktigt, och dagens uppdelning blir direkt kontraproduktiv. Man kan jämföra med hur det var innan avregleringarna, när Televerket hade ett helhetsansvar för alla former av spektrumvård, och dessutom en uttalad vilja att ta itu med problemen.

Som vanligt: "Televerket kom tillbaka, allt är förlåtet!"
 
Last edited:
Det verkar som att alla är överens om att det inte är solcellerna utan "optimerarna" som stör på radiofrekvenserna.
SM4FPD skriver att en anläggning i hans närhet inte stör ett dugg. Då finns det kanske möjligheter att avstöra alla solcellsanläggningar
så att både Svenska Försvaret och vi radioamatörer kan använda våra apparater i lugn och ro utan att störas av eländet.
 
Last edited:
. Då finns det kanske möjligheter att avstöra alla solcellsanläggningar
så att både Svenska Försvaret och vi radioamatörer kan använda våra apparater i lugn och ro utan att störas av eländet.
Ja det gör det (se bif. fil) men hur ska det gå till så här i efterhand?
Tror inte att någon av installatörerna gör en "saneringsrunda" i hela landet.
 

Attachments

  • QST20Solar20April2020165b25d.pdf
    4,3 MB · Views: 27
Tror inte att någon av installatörerna gör en "saneringsrunda" i hela landet.
De som inte fixar avstörningarna skulle inte få tillstånd att sälja solcellerna.
En villaägare i Skanör var tvungen att montera ner sina solceller efter att Försvaret
anmärkte på att de kunde störa deras radiomottagning. Ännu efter flera ån har han inte
fått tillstånd att sätta upp sina solceller på taket.
 
De som inte fixar avstörningarna skulle inte få tillstånd att sälja solcellerna.
Eftersom problemen nu är uppmärksammade på flera håll så borde det finnas möjliget att ställa krav.
Tyvärr kan inte många av oss "gamla gubbar" vänta på en förbättring. Vi har helt enkelt inte tid att vänta.
Nya och bättre optimerare får man hoppas ersätter dom gamla när det är dags att renovera anläggningen om 15-20 år.
 
Back
Top